21.6.2016

Lisäakut ovat tulleet suosituiksi liikelahjoiksi muutaman viime vuoden aikana. Ne antavat tarvittavan lisävirran, jota suurin osa meistä tarvitsee. Lisäakkujen suosioon on vaikuttanut etenkin lisääntynyt lisävirran tarve, sekä hinnan laskeminen edulliselle tasolle.

Samalla kova kilpailu on myös lisännyt huonolaatuisten ja ei turvallisten lisäakkujen määrää markkinoilla huomattavasti. Ulkopuolelta täysin identtisen näköiset lisäakut voivat olla täysin erilaisia sisäpuolelta. Tiesitkö esimerkiksi, että turvallisessa lisäakussa pitäisi olla neljä erilaista suojausta? Tai, että luvattu kapasiteetti ei vastaa aina todellista kapasiteettia, tai että isossa osassa lisäakkuja on haitallisia ja kiellettyjä kemikaaleja? Käyn seuraavaksi läpi mitä suojauksia ja ominaisuuksia kaikissa lisäakuissa tulisi olla ja miksi lisäakuista kannattaa maksaa hieman enemmän, varsinkin jos kyseessä on liikelahja, johon painetaan yrityksesi logo.

 

Ylijännitesuoja

Ylijännitesuojaus varmistaa, että akku ei lataa yli sen kapasiteetin. Lisäakku, jossa ei ole ylijännitesuojaa, voi olla vaarallinen latauksen aikana, etenkin pitkiä aikoja ladattaessa.

Alijännitesuoja

Alijännitesuojaus varmistaa puolestaan sen että akku ei tyhjene koskaan. Jos akku pääsee tyhjenemään kokonaan, ei sitä voida enää ladata uudestaan. Alijännitesuoja lisää akun käyttöikää.

Oikosulkusuoja

Okosulkusuoja suojelee emolevyä, sekä akkua oikosulun sattuessa ja sulkee tuotteen ilman lisäriskejä tuotteelle tai käyttäjälle

Ylikuumenemissuoja

Ylikuumenemissuoja varmistaa, että korkea virta ei pääse siirtymään varavirtalähteestä mobiililaitteeseen. Tämä suojaa mobiililaitetta vahingoilta.

Laadukkaat akut

Lisäakuissamme käytetään vain A-laatuluokan akkuja, emmekä hyväksy B-laatuluokan akkuja missään vaiheessa. Kaikki akkumme tulevat sertifioiduilta akkutehtailta.

Luvattu Kapasiteetti

Onko sinulla joskus ollut halpa lisäakku, jonka kapasiteetti on ollut alle puolet luvatusta? Minulla on ja siksi kaikissa lisäakuissamme on oikeasti se kapasiteetti minkä ilmoitamme. Akun kapasiteetti myös testataan ennen kuin se asennetaan lopputuotteeseen.

Todellinen antoteho ja syöttöteho

Lisäakkujemme antoteho ja syöttöteho vastaavat myös annettuja lukuja. Tämä testataan useita kertoja tuotantoprosessin aikana. Tämä on tärkeää siksi, että esimerkiksi tabletin lataaminen on todella hidasta, jos syöttöteho ei ole tarpeeksi tehokas.

RoHS

Kaikki lisäakkumme on testattu virallisten instituutioiden toimesta, jotta voimme taata että ne on tuotettu ROHS-määräysten mukaisesti. Tämän lisäksi tehdään vielä lisätarkistukia, jotta mahdollisimman pieni määrä laitteita, joissa on haitallisia kemikaaleja, päätyisi EU-alueelle.

 

Lisäakkuvalikoimma löydät täältä

 

 

14.10.2014

Tähän mennessä blogisarjamme, jossa kerromme eri maiden liikelahjakulttuureista, on käsitellyt mm. Italian, Englannin, Venäjän, Kiinan, Japanin sekä Saksan liikelahjakulttuurin. Tällä kertaa on vuorossa rakas naapurimaamme Ruotsi.

Lahjan arvo on hyvä olla < 50€

Ensinnäkin on tärkeää huomauttaa että ruotsalaiset ovat erittäin tarkkoja liikelahjoistaan. Ruotsissa pelätään että liian arvokkaan tai ylellisen lahjan antaminen koetaan lahjontayrityksenä, ja siitä voi syntyä suurta harmia lahjan vastaanottajalle. Tämän takia on tärkeää että antamasi liikelahja ei ole arvoltaan enemmän kuin 50 euroa. Tämä pätee varsinkin tilanteeseen jossa olette aivan liikesuhteen alussa, ettekä ole aikaisemmin vaihtaneet lahjoja. Jos taas on kyse pidemmästä suhteesta, voi lahja olla arvoltaan suurempi.

Hyviä liikelahjoja Ruotsiin

Pienet ja tyylikkäät esineet soveltuvat hyvin liikelahjoiksi Ruotsiin. Näihin esineisiin kuuluvat mm. toimistotarvikkeet, kirjat, koriste-esineet, musiikki (CD-levyt) sekä erityyppiset makeiset (pääasiassa suklaa). Pienet lahjat sopivat erityisen hyvin annettaviksi esim. messuilla, konferensseissä sekä muissa tapahtumissa. Oman yrityksen logolla varustetut toimistotarvikkeet sopivat myös hyvin näihin tilanteisiin. Oman yrityksen logolla varustetuista liikelahjoista meillä on tarjota mm.

Paikalliset elintarvikket sopivat myös liikelahjoiksi

Ruotsissa on tapana antaa oman kaupungin tuottamia elintarvikkeita liikelahjana. Tämä tarkoittaa sitä että ruotsalaiset hyväksyvät myös muilta samankaltaisen lahjan, eli voit hyvin ostaa esim. oman kaupungin tuottamaa lihaa, juustoa tai hilloa liikelahjaksi ruotsalaiselle.

Liikelahja voi olla myös illallinen tai teatterikäynti

Liikelahjan ei tarvitse olla jokin tuote tai esine, se voi yhtä hyvin olla että tarjoat asiakkaallesi tai yhteistyökumppanillesi illallisen hienossa ravintolassa tai että viet hänet teatteriin. On tärkeämpää vaalia liikesuhdetta hyvällä palvelulla kuin ostamalla lahjoja! Ruotsissa on kuitenkin ollut pitkään trendinä, että suuren tilauksen tai muun kommunikoinnin yhteydessä lähetetään toiselle osapuolelle pieni lahja, esim. oman yrityksen logolla varustettuja kynä tai jokin muu pieni toimistitarvike.

8.10.2014

Blogisarjamme, jossa käsittelemme eri maiden liikelahjakulttuureja, jatkuu. Tällä viikolla on vuorossa Italia.

Italian liikelahjakulttuuri

Yleisesti ottaen, Italiassa annetaan hyvin vähän liikelahjoja sillä italialaiset ovat tarkkoja siitä kenen kanssa he haluavat olla tekemisissä ja lahjan antaminen koetaan suurena eleenä (sitä ei siis anneta kenelle tahansa). Liikelahjojen antamisen suosio on kuitenkin ollut pienessä kasvussa viimeisten vuosien aikana. Italiassa, kuten monissa muissakin käsittelemissämme maissa, liikelahjoja ei anneta ensimmäisellä kerralla kun tavataan liikekumppanit, vaan liikelahjoja vaihdetaan vasta myöhemmissä vaiheissa, vasta kun ollaan opittu tuntemaan toisensa ja ollaan varmoja siitä että halutaan tehdä yhteistyötä.

Italialaiset arvostavat tyylikkäitä lahjoja

Italialaisille on tärkeää että liikelahja on laadukas ja että se vastaa yrityksen, jolle lahja annetaan, laatutasoa. On myös tärkeää että lahja on ulkonäöltään näyttävä, erikoinen tai tyylikäs - Italialaiset arvostavat räväköitä lahjoja. Lahjan arvolla ei ole niin väliä, Italialaista liikekumppania kiinnostaa enemmän se, että onko lahjan ostaja käyttänyt aikaa ja vaivaa lahjan valintaan.

Liikelahjaideoita Italiaan

Italiassa arvostetaan hyvin paljon liiketuttavan harrastuksiin liittyviä lahjoja, joten jos liiketuttavallasi on jokin harrastus, osta hänelle lahja joka edesauttaa harrastusta! Muita hyviä liikelahjoja Italiaan ovat kaikki ylelliset toimistotarvikkeet, kuten esimerkiksi:

Myös kirjat, taide-esineet, suomalaiset liköörit ja ruoat ovat toivottuja liikelahjoja Italiassa. Italialaiselle liiketuttavalle ei kannata hankkia lasilintua tai muita lintuaiheisia esineitä, sillä lintu ennustaa kuolemaa. Puukkoa ei myöskään pidä antaa liikelahjana sillä italialaiset tulkitsevat sen merkkinä verikostosta.

29.9.2014

Tällä viikolla jatkamme Eurooppalaisen liikelahjakulttuurin tutkimista. Tässä kirjoituksessa käsittelemme Englannin liikelahjakulttuuria ja annamme muutaman hyvän lahjavinkin joilla voit ilahduttaa englantilaisen asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi.

Englannin liikelahjakulttuuri

Viime viikolla kerroimme siitä kuinka saksalaiset eivät odota saavansa liikelahjaa, sama pätee myös englantilaisiin; he eivät odota saavansa liikelahjaa koska liikelahjat eivät varsinaisesti kuulu heidän liiketapoihinsa. Liikelahja on kuitenkin sopiva tapa jolla voit osoittaa kiitollisuutta pitkään kestäneessä liikesuhteessa tai suuren projektin päätyttyä onnistuneesti. Mikäli asioit viranomaisten kanssa, suosittelemme ettet hanki liikelahjaa lainkaan, sillä epäilyt lahjonnalle nousisivat ja saattaisit näin lahjan vastaanottajan epämukavaan tilanteeseen.

Mitä liikelahjaksi englantilaiselle kumppanille tai asiakkaalle?

Monissa englantilaisissa yrityksissä on tarkat ohjeet siitä, että minkälaisia liikelahjoja yritys voi vastaanottaa, joten sinun ei tule masentua siitä jos esim. asiakkaasi kieltäytyy vastaanottamasta lahjaa. Englantilaisille on tärkeää ettei liikelahja vaikuta lahjukselta, siitä syystä onkin tärkeää muistaa että antamasi lahja ei koskaan saa olla liian arvokas. Lahjojen suositeltava arvo vaihtelee lahjan vastaanottajan aseman mukaan: mikäli lahja on suunnattu toimitusjohtajalle, saa se olla arvokkaampi.

Pieni ja tyylikäs lahja on hyvä valinta

Parhaiten englantilaiselle sopii pieni ja symbolinen liikelahja joka tulee käyttöön hänen työhuoneeseensa. Liikelahja voi olla jokin pieni, tyylikäs ja yrityksen logolla varustettu esine, esim.

  Liikelahjaksi sopii myös vapaa-aikaan ja lahjan vastaanottajan harrastuksiin liittyvät tuotteet, kuten esim.

  Myös kotimaiset tuotteet sopivat hyvin annettaviksi liikelahjoina Englantiin. Englantilaiset arvostavat myös suomalaista ruokatavaraa, kuten lakkahilloa, poronlihaa tai lohta. Englannissa liikelahjaksi sopii myös hyvin että viet asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi syömään tarjoamalla hänelle lounaan tai illallisen. Mikäli haluat osoittaa oikein suurta kiitostusta, viet asiakkaasi tai kumppanisi teatteriin!

22.9.2014

Tämä kirjoitus on jatkoa blogisarjallemme, jossa käsittelemme kuinka liikelahjakulttuurit vaihtelevat eri maiden välillä. Tähän mennessä olemme käsitelleet liikelahjan ostoa kiinalaiselle, japanilaiselle, venäläiselle sekä yhdysvaltalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille. Tämän kirjoituksen myötä siirrymme Euroopan maihin, joista otamme ensimmäisenä käsittelyyn Saksan.

Saksalaiset eivät odota saavansa liikelahjaa

Tärkein huomio on se että Saksalaiset liikemiehet eivät odota saavansa lahjaa. Toki se on heidän mielestään imartelevaa saada jokin pieni lahja kiitollisuuden osoittamiseks, mutta lahjan hankkiminen ei ole pakollista. Ostaessasi liikelahjaa Saksaan tulee sinun huomioida tarkkaan että lahjan tulee nimenomaan lahja, eikä lahjus (liian hieno tai arvokas lahja). Saksalaiset tulkitsevat helposti kalliimmat lahjat lahjonnaksi ja se aiheuttaa heille harmia.

Panosta yksinkertaiseen lahjaan

Saksalaiset eivät yleisesti ottaen pidä kovinkaan näyttävistä, kalliista tai henkilökohtaisista lahjoista, he arvostavat yksinkertaisuutta. Voidaan siis sanoa että saksalaiset ovat hieman arkoja liikelahjojen suhteen!

Lahjaa ei tule antaa liikesuhteen alussa

Lahjan antamisen ajankohdan kannalta kannattaa huomioida että liikelahjaa ei tule antaa saksalaiselle liikesuhteen alussa, ei varsinkaan ensimmäisellä tapaamisella. Liikelahjan antaminen liian aikaisin saattaa tuntua liian tunkeilevalta saksalaisten mielestä. Liikesuhteen alussa voi olla hyvä idea aloittaa hyvin yksinkertaisilla suomalaisilla liikelahjoilla.

Suomalaiset liikelahjat toimivat hyvin

Kun liikesuhdetta on jatkunut pidempään, voit alkaa ostamaan hienompia lahjoja, kuten esim. suomalaisia design-tuotteita tai ruokaherkkuja joita saa ainoastaan Suomesta. Saksalaiset pitävät myös suomalaisesta kirjallisuudesta, joten hyvä liikelahja-idea on esim. kirja tai jokin muu kirjallisuuteen liittyvä tuote. Voit myös ostaa pieniä elektroniikkatuotteita tai omalla logolla varustettuja toimistotarvikkeita liikelahjaksi saksalaiselle. Toimistotarvikkeista suosittelemme mm. kyniä, kansioita ja kalentereita. Pienet taskulaskimet ovat myös suosittuja liikelahjoja Saksaan.

15.9.2014

Olemme tottuneet siihen että kaikki on suurempaa Yhdysvalloissa. Tämä ei kuitenkaan päde liikelahjoihin. Liikelahjakulttuuri ei ole Yhdysvalloissa yhtä suuri kuin se on monissa muissa maissa. Lahjoja annetaan toki ja monilla yrityksillä on valmiit säännöt, ohjeistukset ja käytännöt jotka koskevat liikelahjojen antamista asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Nämä säännökset määrittelevät koska lahjoja voidaan antaa, kenelle niitä voidaan antaa ja mitä yritys useimmiten antaa lahjaksi.

Panosta henkilökohtaiseen sanomaan

Itse esine jonka annat lahjaksi ei ole yhtä tärkeä kuin lahjan välittämä henkilökohtainen sanoma. On siis erittäin tärkeää että mietit tarkkaan minkälaisen sanoman lahjasi välittää vastaanottajalle. Suosittelemme että valitsen lahjan, joka mielestäsi viestii pitkää ystävyyttä, luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä - ominaisuuskia joita amerikkalaiset toivovat liikesuhteelta.

Lahjan antamisen ajankohta

Yhdysvalloissa liikelahjat vaihtavat omistajaa vasta neuvotteluiden päätyttyä. Lahjoja ei siis anneta heti kun tavataan, ensin hoidetaan bisnekset ja sitten vasta annetaan liikelahjat. Useimmiten lahjat annetaan esim. illalliskutsuilla tai juhlissa joihin siirrytään neuvotteluiden päätyttyä. Muista että jos lahjasi on hyvin henkilökohtainen, et saa antaa sitä muiden läsnäollessa. Tästä syntyy epämielyttävä tilanne lahjan vastaanottajalle.

Älä odota saavasi vastalahjaa heti

Amerikkalaiset eivät ole tottuneita liikelahjojen antamiseen samalla tavalla kuin joissakin muissa maissa. Tämän takia he eivät välttämättä odota saavansa sinulta lahjaa, eivätkä he näin ollen myöskään ole hankkinut sinulle vastalahjaa. Amerikkailainen liikekumppani saattaa hankkia sinulle vastalahjan vasta kun tulet seuraavan kerran käymään heidän luonaan tai he voivat lähettää sinulle lahjan kotiisi kun olet palannut liikematkaltasi. Heidän mielestään vastapalveluksen tekemiseen ei ole mitään aikarajaa.

Mitä ostaa liikelahjaksi amerikkalaiselle?

Kuten totesimme aikaisemmin, tärkeintä ei ole itse lahja, vaan henkilökohtainen sanoma jonka lahja välittää sen vastaanottajalle. Yhdysvaltoihin sopivia liikelahjoja on paljon, alla luettelemme muutaman lahjaidean:

Usein paras lahja Yhdysvaltoihin on oman yrityksen tuottama tuote tai jokin oman yrityksen liiketoimintaan liittyvä tuote. Ole kuitenkin tarkka siitä ettet anna rihkamaa lahjaksi, sitä ei kukaan arvosta. Myös kaikki kotimaiset liikelahjat sopivat erittäin hyvin annettaviksi amerikkalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille.

8.9.2014

Blogisarjamme, jossa käsittelemme eri maiden liikelahjakulttuureja, jatkuu jälleen uuden artikkelin myötä. Tällä viikolla esittelemme Venäjän liikelahjakulttuurin ja annamme esimerkkejä lahjoista jotka sopivat annettavaksi liikelahjana Venäläiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille.

Suuret kulttuurierot Suomen ja Venäjän välillä

Suomalaisen ja venäläisen liike-elämän erot näkyvät jo ensimmäisellä tapaamisella. Toisin kuin suomalaiset, jotka haluavat mennä suoraan asiaan ja hoitaa bisnekset pois alta mahdollisimman nopeasti, venäläiset liikemiehet haluavat tutustua henkilöön jonka kanssa he käyvät kauppaa. Heitä kiinnostaa minkälainen perhe hänellä on, millä tavalla hän ajattelee ja mitkä ovat hänen kiinnostuksenkohteensa. Älä siis yritä hoputtaa venäläistä tapaamisellanne, varaa reilusti aikaa seurusteluun ja tutustumiseen ennen kuin päästään asiaan ja ruvetaan keskustelemaan bisneksen teosta.

Liikelahjojen antaminen kuuluu Venäläiseen bisnesetikettiin

Venäjällä annetaan paljon lahjoja, se kuuluu venäläiseen kulttuuriin. Niitä annetaan sukulaisille, ystäville ja lisäksi myös ihmisille joiden kanssa tehdään bisnestä.  Venäläisten mielestä lahjan saaminen velvoittaa aina lahjan antamiseen, joten he tuovat aina lahjoja vierailuillaan ja odottavat saavansa lahjan myös sinulta kun olet vierailulla heidän luonaan. Liikelahjan antaminen on tärkeä osa venäläistä bisnesetikettiä - maan tapana ei ole tulla vierailulle tyhjin käsin. Suomalainen voi tehdä hyvän ensivaikutuksen tuomalla liikelahjan, ja samalla hän näyttää liikekumppanilleen hallitsevansa venäläisen kulttuurin yksityiskohdat - tätä venäläiset osaavat arvostaa. Tapana on myös hankkia liikekumppanin perheelle, lapsille ja sihteerille lahjat (varsinkin ensivierailulla). Näissä lahjoissa kannattaa valita jokin josta koko perhe tai koko toimiston porukka voi nauttia, esim. suklaa tai leivonnaiset.

Aloita neutraalilla liikelahjalla

Sopivat liikelahjat eivät usein ole kalliita, vaan ne ovat tarkkaan harkittuja lahjan vastaanottajan ja liikesuhteen perusteella. Venäläiselle kannattaa suhteen alkuvaiheilla tosin valita jokin neutraali lahja joka ei herätä suuria tunteita tai ole valittu kovinkaan henkilökohtaisesti. Tämä on tärkeää koska venäläisen on ensin opittava tuntemaan sinut paremmin ennen kuin hän voi vastaanottaa henkilökohtaisia lahjoja. Kun olette tutustuneet paremmin ja olette tavanneet useamman kerran, voit alkaa ostamaan henkilökohtaisempia lahjoja, kuten esim. kumppanin harrastuksiin ja kiinnostuksiin liittyviä lahjoja. Toisin kuten monissa muissa maissa, Venäjällä ei vielä osata arvostaa käytännöllisiä, edullisia tai ympäristöystävällisiä liikelahjoja – Venäläiset rakastava kuluttamista. Venäläiset pitävät suomalaisista tuotteista ja ne sopivat erinomaisesti liikelahjoiksi Venäjälle. Tässä muutamia esimerkkejä lahjoista jotka sopivat annettaviksi venäläiselle asiakkaalle tai liikekumppanille.

Liikelahja-ideoita Venäjälle

Liikelahjan antaminen Venäjällä

Tapa jolla liikelahja annetaan on vähintään yhtä tärkeä kuin itse lahja. Parhaan vaikutuksen luot liittämällä lahjan antamiseen tarinan, runon tai jopa laulun. Venäläiset arvostavat sitä että näet vaivaa heidän lahjansa takia. Myös lahjan pakkaaminen oikealla tavalla on tärkeää, venäläiset suosivat visuaalisuutta ja runsautta, joten sinun kannattaa valita räikeä lahjapaperi lahjalle ja pakata se mahdollisimman suureen pakettiin. Venäläiset eivät halua vaihtaa lahjoja heti kun tavataan, heille on tärkeää että ensin opitaan tuntemaan toisensa ja vasta sen jälkeen voidaan vaihtaa lahjoja. Liikelahjat annetaan usein tilaisuuden (esim. palaverin tai illallisen) lopussa.

1.9.2014

Tämä artikkeli on jatkoa blogisarjallemme jossa käsittelemme kuinka liikelahjat ja niihin liittyvä kulttuuri vaihtelee eri maiden välillä. Edellisessä kirjoituksessa käsittelimme liikelahjan antamista Kiinalaiselle yhteistyökumppanille, tällä kertaa paneudumme Japanin liikelahjakulttuuriin.

Japanilaiset ovat tarkkoja tavoistaan

Suosittelemme että tutustut Japanilaiseen liikekulttuuriin etukäteen mikäli suunnittelet liikematkaa Japaniin. Japanissa voi helposti käydä huonosti jos käyttäydyt väärällä tavalla tai jos sanot jotakin tilanteeseen epäsopivaa. Tämänkaltaiset virheet voivat johtaa siihen että sopimus jää allekirjoittamatta tai että pitkä yhteistyö päättyy. Samat säännöt pätevät myös liikelahjoihin, Japanilaiset ovat tarkkoja niidenkin suhteen.

Japanilaiset rakastavat lahjojen antamista

Japanilaiset rakastavat liikelahjojen antamista ja niitä annetaan aina tilaisuuden tullen! Lahjan antaminen on heidän tapansa saada sinut kiitollisuudenvelkaan. Antamalla sinulle lahjan he toivovat että sinä "maksat palveluksen takaisin", esim. suostumalla alhaisempiin hintoihin tai johonkin muuhun kompromissiin. Toki heille kelpaa myös se, että sinä hankit heille lahjan vastapalveluksena.

Lahjan antamisen ajankohta

Liikelahjat annetaan usein jo ensimmäisellä tapaamisella, mutta Japanilaiset eivät välttämättä odota saavansa sinulta lahjaa teidän ensimmäisellä tapaamisellanne. Se on kuitenkin hyvä tapa tuoda mukanaan lahja joka on suunnattu yrityksen johtajalle jo ensimmäisellä vierailulla. Lahjat vaihtavat omistajaa usein tilaisuuden lopussa, esim. päivällisen, neuvottelun tai jonkin muun tapaamisen lopussa. Yritysten korkeimmat johtajat vaihtavat lahjoja ensin ja sen jälkeen muut voivat antaa lahjansa.

Liikelahjan arvo Japanissa

Lahjan arvo ei ole olennaisin tekijä onnistumisen kannalta, on paljon tärkeämpää että lahja on harkittu ja että se sopii hyvin lahjan vastaanottajalle. Lahjan arvo vaihtelee henkilön aseman mukaan: yrityksen korkeimmalle johdolle suunnatut lahjat voivat olla noin 150-200€ euron arvoisia, kun taas alemmille johtajille suunntatut lahjat voivat olla 50-100€ arvoisia. Japanissa, kuten monissa muissakin maissa, tulee muistaa että lahja jonka sinä annat ei periaatteessa saisi olla arvokkaampi kuin lahja jonka sinä vastaanotat.

Mitä ostaa liikelahjaksi Japanilaiselle?

Suosittelemme että etsit lahjan joka symboloi jotakin ominaisuutta jonka toivot kuvaavan sinun ja lahjan vastaanottajan suhdetta. Lahja voi olla esim. jokin kestävä esine joka symboloi pitkää suhdetta. Vältä esineitä jotka voitaisiin tulkita negatiivisina, kuten esim. puukko. Puukko voidaan tulkita sillä että haluaisit katkaista suhteenne.

Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista Japanilaiselle

Japanilaiset eivät toivo saavansa lahjaksi t-paitaa, lippalakkia, tarraa tai jotakin muuta edullista mainoslahjaa. Lahjan tulee olla arvokas, elegantti ja tyylikäs. Ole varovainen teräaseiden (esim. puukon) ostamisessa sillä Japanilaiset voivat tulkita tämän niin että sinä haluat katkaista suhteenne tai yhteistyönne. Muista myös pitää kirjaa antamistasi liikelahjoista (varsinkin pitkissä liikesuhteissa) sillä Japanilaiset paheksuvat sitä jos annat saman lahjan uudelleen.

Lahjan pakkaaminen

Japanissa on erittäin tärkeää että lahja on pakattu kauniisti - niinkin saattaa käydä että pakkaus ja lahjapaperit ovat arvokkaampia kuin itse lahja! Lahja tulee antaa alkuperäisessä pakkauksessa niin että se on pakattu suurempaan puulaatikkoon. Puulaatikko tulee olla kääritty käärepaperiin ja koristeltu naruilla.

25.8.2014

Tämä kirjoitus kuuluu blogisarjaamme, jossa käsittelemme kuinka liikelahjakulttuurit vaihtelevat maittain. Edellisessä kirjoituksessa keskustelimme yleisesti siitä mitkä asiat pitää huomioida kun hankkii liikelahjaa ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille. Tässä kirjoituksessa keskitymme Kiinan liikelahjakulttuuriin ja tapoihin.

Liikelahja kuuluu Kiinalaisiin perinteisiin

Kiinalaiset ovat tarkkoja tavoistaan ja perinteistään. Tämä pätee myös liikelahjoihin. Kiinassa liikelahjoja annetaan osoittaakseen kiitollisuutta tai arvollisuutta lahjan vastaanottajaa kohtaan. Liikelahja voi myös olla muistutus, palkkio tai takaisinmaksu jostakin palveluksesta. Lahjan antaminen viestii että lahjan antaja toivoo suhteen säilyvän pitkään. Kiinalaiset tuovat lähes poikkeuksetta lahjan mukanaan kun tapaavat uusia liikekumppaneita ja näin ollen hekin odottavat saavansa lahjan ensimmäisellä tapaamisellanne. Mikäli haluat olla oikein kohtelias, hankit isännälle kaikista arvokkaimman lahjan ja muille osallistujille hieman vaatimattomamman lahjan. Näin voit miellyttää jokaista joka osallistuu tapaamiseenne.

Minkälainen liikelahja sopii Kiinalaiselle?

Kiinalaiset arvostavat taidetta ja muotoilua, joten kaikki muotoiluun liittyvät käyttöesineet sopivat erinomaisesti liikelahjoiksi. Liian yksinkertainen muotoilu ei ilahduta Kiinalaista. He ilahtuvat mikäli lahjan voi asettaa esille (niin että muutkin voivat ihailla sitä) ja että siitä käy ilmi mistä maasta se on peräisin.

Huomioi värit valitessasi lahjaa

Kiinalaiset ovat tarkkoja väreistään; sininen, musta ja valkoinen ovat surun ja murheiden symboleita, joten niitä sinun tulee välttää lahjoissasi. Valitse mielellään punainen tai kultainen esine (tai kääri lahjasi kultaiseen/punaiseen lahjapaperiin), sillä nämä värit symboloivat onnea ja vaurautta ja herättävät positiivisuutta lahjan vastaanottajassa.

Panosta lahjan antamiseen

Älä koskaan vain jätä lahjaa pöydälle! Kiinassa liikelahja tulee ojentaa selvästi sen vastaanottajalle, kaksin käsin ja kumartamalla samalla. Tämä tehdään sen takia että halutaan näyttää lahjan vastaanottajalle että lahja on arvokas ja että siihen on panostettu. Huomioi että tämä rituaali pätee kaikkiin lahjoihin, ei väliä kuinka pieni tai vaatimaton lahja olisikaan (esim. käyntikortin antaminen).

Lahjan vastaanottaja jää kiitollisuudenvelkaan

Lahjan antaja olettaa aina että hänkin saa lahjan tai että hänelle järjestetään samanlainen kokemus jonka hän on järjestänyt - muista siis hankkia lahja vastapalvelukseksi jos sinä saat lahjan! Tästä syystä Kiinalaiset kokevat että he jäävät kiitollisuudenvelkaan henkilölle joka antaa heille lahjan, he kokevat että heidän pitää hankkia vähintään yhtä arvokas lahja kuin minkä he vastaanottivat. Tämän takia on tärkeää että et hanki liian arvokasta liikelahja. Voit asettaa Kiinalaisen hyvin tukalaan paikkaan mikäli hankit liian arvokkaan liikelahjan jota lahjan vastaanottajalla ei ole varaa "maksaa takaisin".

Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista Kiinaan

Liikelahja ei saa olla liian arvokas, sopivanhintainen lahja on noin 10-30€, toki jos lahjan vastaanottajina on vain yrityksen korkein johto, saa lahja olla arvokkaampi. Tässä muutamia vinkkejä liikelahjan ostoon Kiinassa:

  • - lahjan arvo on hyvä olla noin 10 - 30€,
  • - lahjan tulee liittyä jotenkin lahjan antajan yritykseen,
  • - esim. matkamuisto tai käyttöesine,
  • - lahjassa on hyvä olla logo sillä se muistuttaa lahjan antajasta,
  • - hyvä lahja on esine joka on harvinainen Kiinassa,
  • - elektroniikkalaitteet ovat suosittuja,
  • - suosi Suomessa valmistettuja tuotteita!

Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista:

  Oletko sinä hankkinut liikelahjan Kiinalaiselle - mitä sinä ostit? Onko sinulla kysyttävää liikelahjojen hankinnasta Kiinaan? Ota meihin yhteyttä, neuvomme sinua mielellämme!

19.8.2014

Tämän kirjoituksen myötä starttaa uusin blogisarjamme, jossa esittelemme kuinka liikelahjat sekä niihin liittyvät perinteet vaihtelevat eri kulttuurien ja maiden välillä. Tulemme esittelemään yhden maan joka viikko - tilaa uutiskirjeemme tai tykkää meistä Facebookissa niin saat automaattisesti ilmoituksen uudesta julkaisusta (sekä tiedon uusimmista tarjouksistamme)!

Väärä lahja saattaa loukata!

Liikelahjan antaminen ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille saattaa aiheuttaa ongelmia; pahimmassa tapauksessa loukkaavan lahjan antaminen voi johtaa pitkän yhteistyön päättymiseen tai siihen että potentiaalinen asiakas vetäytyy sopimuksesta. Tämän takia on tärkeää että mietit lahjan tavoitetta tarkkaan ja että tietoisesti panostat lahjan valintaan.

Kuinka valitsen liikelahjan ulkomaalaiselle?

Kun olet ostamassa liikelahjaa ulkomaalaiselle asiakkaalle tai kumppanille, tulee sinun muistaa seuraavat nyrkkisäännöt jotka koskevat liikelahjan ostamista:

  • •  sijoita aina laadukkaaseen lahjaan,
  • •  hyvä liikelahja on ainutlaatuinen ja arvostettu esine,
  • •  lahja herättää muistoja (lahjan antajasta, yrityksestä, yrityksen kotimaasta, yhteisistä hetkistä) lahjan vastaanottajassa,
  • •  hyvin mietitty liikelahja on käytännöllinen eikä päädy keräämään pölyä laatikon pohjalle,
  • •  sinun tulee huomioida jokaisen maan kulttuuri, tavat ja perinteet valitessasi lahjaa

 

Liikelahja ≠ mainoslahja

Liikelahja ei ole sama asia kuin mainoslahja. Älä siis sekoita liikelahjaa mainoslahjaan! Liikelahjan tarkoitus ei ole mainostaa omaa yritystäsi, vaan sen on tarkoitus näyttää asiakkaallesi että välität sekä hänestä että teidän yhteistyöstä ja että olet sitoutunut ylläpitämään suhdettanne. Toisissa kulttuureissa (etenkin Aasian maissa) liikelahjan antaminen on lähes pakollinen ele, mikäli haluat antaa yrityksestäsi hyvän ensivaikutelman. Älä siis tuo omaa yritystäsi liikaa esille lahjassa - se saatetaan tulkita liian myyvänä ja näin ollen törkeänä.

Valitse lahjan ajankohta huolellisesti

Antaessasi liikelahjan ulkomaalaiselle kumppanille tulee sinun myös huomioida ajankohta jolloin lahja annetaan. Oikea hetki lahjalle vaihtelee paljon maittain, esim. Euroopan maissa lahja annetaan usein vasta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, kun taas Aasian maissa lahja annetaan jo kun saavutaan ensimmäiseen palaveriin. Jos Euroopassa tuot liikelahjan ensimmäiseen tapaamiseen pidetään sinua törkeänä, jos taas Aasiassa tulet tapaamiseen ilman liikelahjaa, annat itsestäsi ja yrityksestäsi huonon ensivaikutelman. Minkälaisia kokemuksia sinulla on liikelahjan tai muiden lahjojen antamisesta ulkomaalaisille? Mitä sinä suosittelet lahjaksi ulkomaalaiselle? Kerro ideasi kommenteissa! Seuraavassa kirjoituksessa paneudumme liikelahjan valintaan Kiinalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille ja annamme konkreettisia esimerkkejä lahjoista jotka sopivat annettaviksi Kiinalaiselle kumppanille.

Sivut