18.11.2011
Monet yritykset antavat jouluisin lahjoja työntekijöilleen, tärkeimmille asiakkailleen ja muille tärkeille sidosryhmille. Jos yrityksesi tapana ei vielä ole antaa joululahjoja sidosryhmille, saatat miettiä pitäisikö teidänkin ehkä antaa, ja jos pitää niin kenelle. Tai jos olet jo antamassa joululahjaa niin saatat miettiä miten valita oikea lahja.
Miksi liikelahjoja annetaan jouluna?
Nykyään pidetään hyvän tavan mukaisenna muistaa jouluna tärkeimpiä sidosryhmiä joululahjalla. Näitä sidosryhmiä ovat mm. omat työntekijät ja tärkeimmät asiakkaat, joille molemmille halutaan antaa kiitosta kuluneesta vuodesta ja osoittaa että heitä arvostetaan. Oikein valittu asiakaslahja syventää yrityksen suhteita asiakkaisiinsa. Lisäksi voidaan sanoa, että ihmiset pitävät siitä että he saava lahjoja. Oli lahja sitten lähes tulkoon mikä tahansa, kokee ihminen lahjan mieleisenä, koska joku on halunnut antaa sen hänelle ja se on ilmainen. Lahjalla on siis lähes aina positiivinen vaikutus vastaanottajaan. Myös joululahjan antamisella on näin positiivinen vaikutus sidosryhmiin, joten jos ajattelet vielä pitäisikö minunkin antaa joululahja, suosittelen sen sijaan miettimään, että miksi olisit antamatta?
Miten valita oikea lahja?
Miten sitten valita oikea ja sopivin joululahja? Joululahjalla halutaan siis osoittaa arvostusta ja kiitosta, joten lahjan pitäisi viestittää tätä samaa. Lahjan tulisi olla laadukas ja tilanteeseen sopiva. Esimerkiksi tavallisen paidan, tai avaimenperän antaminen ei anna viestiä työntekijöille että heitä arvostetaan yrityksen sisällä, joten oikeanlaisen lahjan valintaan kannattaa panostaa riittävästi taloudellisesti. Tämä ei tarkoita, että joululahjaksi tulisi hankkia vain erittäin kalliita tuotteta, vaan että yrityksen pitäisi miettiä lahjaansa niin että se olisi linjassa sen kanssa mitä sillä halutaan sanoa työntekijöille, tai asiakkaille. Lahjaideoita mietittäessä ja lahjaa valittaessa kannattaa huomioida erityisesti lahjan saajaa ja miettiä mikä lahja sopisi parhaiten hänelle tai heille. Esimerkiksi asiakasryhmälle, joka on pääsääntöisesti miespuolisia insinöörejä kannattaa lahjaa miettiä eri kantilta kuin kauneus-alalla toimivalle asiakasryhmälle. Arvokaskin lahja väärin valittuna tai väärälle kohderyhmälle kohdistettuna voi olla epäonnistunut. Oikein valittuna taas joululahja tekee vastaanottajaan vaikutuksen ja parhaassa tapauksessa muistuttaa antajastaan vielä vuosienkin päästä. Oikeanlaisen lahjan valintaprosessiin kannattaa siis varata riittävästi aikaa ja resursseja.
Yhteenveto
Yhteenvedoksi voidaan todeta, että oikein valittu joululahja syventävän sidosryhmien välisiä suhteita ja antaa positiivisen kuvan antajastaan. Siksi joululahjan antaminen onkin suositeltavaa. Lahjan valinta kannattaa kuitenkin suorittaa huolella, jotta vältytään ikäviltä sudenkuopilta.