8.10.2014
Blogisarjamme, jossa käsittelemme eri maiden liikelahjakulttuureja, jatkuu. Tällä viikolla on vuorossa Italia.
Yleisesti ottaen, Italiassa annetaan hyvin vähän liikelahjoja sillä italialaiset ovat tarkkoja siitä kenen kanssa he haluavat olla tekemisissä ja lahjan antaminen koetaan suurena eleenä (sitä ei siis anneta kenelle tahansa). Liikelahjojen antamisen suosio on kuitenkin ollut pienessä kasvussa viimeisten vuosien aikana. Italiassa, kuten monissa muissakin käsittelemissämme maissa, liikelahjoja ei anneta ensimmäisellä kerralla kun tavataan liikekumppanit, vaan liikelahjoja vaihdetaan vasta myöhemmissä vaiheissa, vasta kun ollaan opittu tuntemaan toisensa ja ollaan varmoja siitä että halutaan tehdä yhteistyötä.
Italialaisille on tärkeää että liikelahja on laadukas ja että se vastaa yrityksen, jolle lahja annetaan, laatutasoa. On myös tärkeää että lahja on ulkonäöltään näyttävä, erikoinen tai tyylikäs - Italialaiset arvostavat räväköitä lahjoja. Lahjan arvolla ei ole niin väliä, Italialaista liikekumppania kiinnostaa enemmän se, että onko lahjan ostaja käyttänyt aikaa ja vaivaa lahjan valintaan.
Italiassa arvostetaan hyvin paljon liiketuttavan harrastuksiin liittyviä lahjoja, joten jos liiketuttavallasi on jokin harrastus, osta hänelle lahja joka edesauttaa harrastusta! Muita hyviä liikelahjoja Italiaan ovat kaikki ylelliset toimistotarvikkeet, kuten esimerkiksi:
Myös kirjat, taide-esineet, suomalaiset liköörit ja ruoat ovat toivottuja liikelahjoja Italiassa. Italialaiselle liiketuttavalle ei kannata hankkia lasilintua tai muita lintuaiheisia esineitä, sillä lintu ennustaa kuolemaa. Puukkoa ei myöskään pidä antaa liikelahjana sillä italialaiset tulkitsevat sen merkkinä verikostosta.