Tarjouspyynnöt: myynti@vanno.fi | 040 070 1718
< Takaisin BlogilistaanVanno - Liikelahjablogi

Liikelahja ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille

19.8.2014

Tämän kirjoituksen myötä starttaa uusin blogisarjamme, jossa esittelemme kuinka liikelahjat sekä niihin liittyvät perinteet vaihtelevat eri kulttuurien ja maiden välillä. Tulemme esittelemään yhden maan joka viikko - tilaa uutiskirjeemme tai tykkää meistä Facebookissa niin saat automaattisesti ilmoituksen uudesta julkaisusta (sekä tiedon uusimmista tarjouksistamme)!

Väärä lahja saattaa loukata!

Liikelahjan antaminen ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille saattaa aiheuttaa ongelmia; pahimmassa tapauksessa loukkaavan lahjan antaminen voi johtaa pitkän yhteistyön päättymiseen tai siihen että potentiaalinen asiakas vetäytyy sopimuksesta. Tämän takia on tärkeää että mietit lahjan tavoitetta tarkkaan ja että tietoisesti panostat lahjan valintaan.

Kuinka valitsen liikelahjan ulkomaalaiselle?

Kun olet ostamassa liikelahjaa ulkomaalaiselle asiakkaalle tai kumppanille, tulee sinun muistaa seuraavat nyrkkisäännöt jotka koskevat liikelahjan ostamista:

  • •  sijoita aina laadukkaaseen lahjaan,
  • •  hyvä liikelahja on ainutlaatuinen ja arvostettu esine,
  • •  lahja herättää muistoja (lahjan antajasta, yrityksestä, yrityksen kotimaasta, yhteisistä hetkistä) lahjan vastaanottajassa,
  • •  hyvin mietitty liikelahja on käytännöllinen eikä päädy keräämään pölyä laatikon pohjalle,
  • •  sinun tulee huomioida jokaisen maan kulttuuri, tavat ja perinteet valitessasi lahjaa

 

Liikelahja ≠ mainoslahja

Liikelahja ei ole sama asia kuin mainoslahja. Älä siis sekoita liikelahjaa mainoslahjaan! Liikelahjan tarkoitus ei ole mainostaa omaa yritystäsi, vaan sen on tarkoitus näyttää asiakkaallesi että välität sekä hänestä että teidän yhteistyöstä ja että olet sitoutunut ylläpitämään suhdettanne. Toisissa kulttuureissa (etenkin Aasian maissa) liikelahjan antaminen on lähes pakollinen ele, mikäli haluat antaa yrityksestäsi hyvän ensivaikutelman. Älä siis tuo omaa yritystäsi liikaa esille lahjassa - se saatetaan tulkita liian myyvänä ja näin ollen törkeänä.

Valitse lahjan ajankohta huolellisesti

Antaessasi liikelahjan ulkomaalaiselle kumppanille tulee sinun myös huomioida ajankohta jolloin lahja annetaan. Oikea hetki lahjalle vaihtelee paljon maittain, esim. Euroopan maissa lahja annetaan usein vasta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, kun taas Aasian maissa lahja annetaan jo kun saavutaan ensimmäiseen palaveriin. Jos Euroopassa tuot liikelahjan ensimmäiseen tapaamiseen pidetään sinua törkeänä, jos taas Aasiassa tulet tapaamiseen ilman liikelahjaa, annat itsestäsi ja yrityksestäsi huonon ensivaikutelman. Minkälaisia kokemuksia sinulla on liikelahjan tai muiden lahjojen antamisesta ulkomaalaisille? Mitä sinä suosittelet lahjaksi ulkomaalaiselle? Kerro ideasi kommenteissa! Seuraavassa kirjoituksessa paneudumme liikelahjan valintaan Kiinalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille ja annamme konkreettisia esimerkkejä lahjoista jotka sopivat annettaviksi Kiinalaiselle kumppanille.

Vanno on 1991 perustettu kotimainen perheyritys, jonka päätuotteena ovat liikelahjat, yrityslahjat sekä mainoslahjat.

Olemme kehittäneet vuosien varrella vankan osaamisen, joka näkyy niin palvelumme kuin tuotevalikoimamme puolella. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme tärkeä markkinointikumppani, joka auttaa tehokkaasti näkyvyyden kasvattamisessa monin eri keinoin.

Mainoslahjan tarkoitus on kestää pitkään, joten laatu on kaiken toimintamme keskiössä. Panostamme aina huippulaatuun niin tuotteidemme kuin palvelummekin osalta. Olemme jatkuvasti asiakaslähtöisesti uudistuva liikelahjatalo.

Yhteystiedot

Myyntinäyttely:

Fashion House

Mikkolantie 1A

00640 Helsinki

Asiakaspalvelu:

Soita klo 9-16:

040 070 1718

myynti@vanno.fi