Tarjouspyynnöt: myynti@vanno.fi | 040 070 1718
< Takaisin Blogilistaan

Liikelahja Kiinalaiselle

25.8.2014

Tämä kirjoitus kuuluu blogisarjaamme, jossa käsittelemme kuinka liikelahjakulttuurit vaihtelevat maittain. Edellisessä kirjoituksessa keskustelimme yleisesti siitä mitkä asiat pitää huomioida kun hankkii liikelahjaa ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille. Tässä kirjoituksessa keskitymme Kiinan liikelahjakulttuuriin ja tapoihin.

Liikelahja kuuluu Kiinalaisiin perinteisiin

Kiinalaiset ovat tarkkoja tavoistaan ja perinteistään. Tämä pätee myös liikelahjoihin. Kiinassa liikelahjoja annetaan osoittaakseen kiitollisuutta tai arvollisuutta lahjan vastaanottajaa kohtaan. Liikelahja voi myös olla muistutus, palkkio tai takaisinmaksu jostakin palveluksesta. Lahjan antaminen viestii että lahjan antaja toivoo suhteen säilyvän pitkään. Kiinalaiset tuovat lähes poikkeuksetta lahjan mukanaan kun tapaavat uusia liikekumppaneita ja näin ollen hekin odottavat saavansa lahjan ensimmäisellä tapaamisellanne. Mikäli haluat olla oikein kohtelias, hankit isännälle kaikista arvokkaimman lahjan ja muille osallistujille hieman vaatimattomamman lahjan. Näin voit miellyttää jokaista joka osallistuu tapaamiseenne.

Minkälainen liikelahja sopii Kiinalaiselle?

Kiinalaiset arvostavat taidetta ja muotoilua, joten kaikki muotoiluun liittyvät käyttöesineet sopivat erinomaisesti liikelahjoiksi. Liian yksinkertainen muotoilu ei ilahduta Kiinalaista. He ilahtuvat mikäli lahjan voi asettaa esille (niin että muutkin voivat ihailla sitä) ja että siitä käy ilmi mistä maasta se on peräisin.

Huomioi värit valitessasi lahjaa

Kiinalaiset ovat tarkkoja väreistään; sininen, musta ja valkoinen ovat surun ja murheiden symboleita, joten niitä sinun tulee välttää lahjoissasi. Valitse mielellään punainen tai kultainen esine (tai kääri lahjasi kultaiseen/punaiseen lahjapaperiin), sillä nämä värit symboloivat onnea ja vaurautta ja herättävät positiivisuutta lahjan vastaanottajassa.

Panosta lahjan antamiseen

Älä koskaan vain jätä lahjaa pöydälle! Kiinassa liikelahja tulee ojentaa selvästi sen vastaanottajalle, kaksin käsin ja kumartamalla samalla. Tämä tehdään sen takia että halutaan näyttää lahjan vastaanottajalle että lahja on arvokas ja että siihen on panostettu. Huomioi että tämä rituaali pätee kaikkiin lahjoihin, ei väliä kuinka pieni tai vaatimaton lahja olisikaan (esim. käyntikortin antaminen).

Lahjan vastaanottaja jää kiitollisuudenvelkaan

Lahjan antaja olettaa aina että hänkin saa lahjan tai että hänelle järjestetään samanlainen kokemus jonka hän on järjestänyt - muista siis hankkia lahja vastapalvelukseksi jos sinä saat lahjan! Tästä syystä Kiinalaiset kokevat että he jäävät kiitollisuudenvelkaan henkilölle joka antaa heille lahjan, he kokevat että heidän pitää hankkia vähintään yhtä arvokas lahja kuin minkä he vastaanottivat. Tämän takia on tärkeää että et hanki liian arvokasta liikelahja. Voit asettaa Kiinalaisen hyvin tukalaan paikkaan mikäli hankit liian arvokkaan liikelahjan jota lahjan vastaanottajalla ei ole varaa "maksaa takaisin".

Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista Kiinaan

Liikelahja ei saa olla liian arvokas, sopivanhintainen lahja on noin 10-30€, toki jos lahjan vastaanottajina on vain yrityksen korkein johto, saa lahja olla arvokkaampi. Tässä muutamia vinkkejä liikelahjan ostoon Kiinassa:

  • - lahjan arvo on hyvä olla noin 10 - 30€,
  • - lahjan tulee liittyä jotenkin lahjan antajan yritykseen,
  • - esim. matkamuisto tai käyttöesine,
  • - lahjassa on hyvä olla logo sillä se muistuttaa lahjan antajasta,
  • - hyvä lahja on esine joka on harvinainen Kiinassa,
  • - elektroniikkalaitteet ovat suosittuja,
  • - suosi Suomessa valmistettuja tuotteita!

Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista:

  Oletko sinä hankkinut liikelahjan Kiinalaiselle - mitä sinä ostit? Onko sinulla kysyttävää liikelahjojen hankinnasta Kiinaan? Ota meihin yhteyttä, neuvomme sinua mielellämme!

Vanno on 1991 perustettu kotimainen perheyritys, jonka päätuotteena ovat liikelahjat, yrityslahjat sekä mainoslahjat.

Olemme kehittäneet vuosien varrella vankan osaamisen, joka näkyy niin palvelumme kuin tuotevalikoimamme puolella. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme tärkeä markkinointikumppani, joka auttaa tehokkaasti näkyvyyden kasvattamisessa monin eri keinoin.

Mainoslahjan tarkoitus on kestää pitkään, joten laatu on kaiken toimintamme keskiössä. Panostamme aina huippulaatuun niin tuotteidemme kuin palvelummekin osalta. Olemme jatkuvasti asiakaslähtöisesti uudistuva liikelahjatalo.

Yhteystiedot

Myyntinäyttely:

Fashion House

Mikkolantie 1A

00640 Helsinki

Asiakaspalvelu:

Soita klo 9-16:

040 070 1718

myynti@vanno.fi