040 070 1718 | myynti@vanno.fi

Liikelahjablogi

Paergrop Liikelahjojen Blogi

  • Liikelahja Yhdysvaltalaiselle asiakkaalle tai kumppanille

    Olemme tottuneet siihen että kaikki on suurempaa Yhdysvalloissa. Tämä ei kuitenkaan päde liikelahjoihin. Liikelahjakulttuuri ei ole Yhdysvalloissa yhtä suuri kuin se on monissa muissa maissa. Lahjoja annetaan toki ja monilla yrityksillä on valmiit säännöt, ohjeistukset ja käytännöt jotka koskevat liikelahjojen antamista asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Nämä säännökset määrittelevät koska lahjoja voidaan antaa, kenelle niitä voidaan antaa ja mitä yritys useimmiten antaa lahjaksi.

    Panosta henkilökohtaiseen sanomaan

    Itse esine jonka annat lahjaksi ei ole yhtä tärkeä kuin lahjan välittämä henkilökohtainen sanoma. On siis erittäin tärkeää että mietit tarkkaan minkälaisen sanoman lahjasi välittää vastaanottajalle. Suosittelemme että valitsen lahjan, joka mielestäsi viestii pitkää ystävyyttä, luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä - ominaisuuskia joita amerikkalaiset toivovat liikesuhteelta.

    Lahjan antamisen ajankohta

    Yhdysvalloissa liikelahjat vaihtavat omistajaa vasta neuvotteluiden päätyttyä. Lahjoja ei siis anneta heti kun tavataan, ensin hoidetaan bisnekset ja sitten vasta annetaan liikelahjat. Useimmiten lahjat annetaan esim. illalliskutsuilla tai juhlissa joihin siirrytään neuvotteluiden päätyttyä. Muista että jos lahjasi on hyvin henkilökohtainen, et saa antaa sitä muiden läsnäollessa. Tästä syntyy epämielyttävä tilanne lahjan vastaanottajalle.

    Älä odota saavasi vastalahjaa heti

    Amerikkalaiset eivät ole tottuneita liikelahjojen antamiseen samalla tavalla kuin joissakin muissa maissa. Tämän takia he eivät välttämättä odota saavansa sinulta lahjaa, eivätkä he näin ollen myöskään ole hankkinut sinulle vastalahjaa. Amerikkailainen liikekumppani saattaa hankkia sinulle vastalahjan vasta kun tulet seuraavan kerran käymään heidän luonaan tai he voivat lähettää sinulle lahjan kotiisi kun olet palannut liikematkaltasi. Heidän mielestään vastapalveluksen tekemiseen ei ole mitään aikarajaa.

    Mitä ostaa liikelahjaksi amerikkalaiselle?

    Kuten totesimme aikaisemmin, tärkeintä ei ole itse lahja, vaan henkilökohtainen sanoma jonka lahja välittää sen vastaanottajalle. Yhdysvaltoihin sopivia liikelahjoja on paljon, alla luettelemme muutaman lahjaidean:

    Usein paras lahja Yhdysvaltoihin on oman yrityksen tuottama tuote tai jokin oman yrityksen liiketoimintaan liittyvä tuote. Ole kuitenkin tarkka siitä ettet anna rihkamaa lahjaksi, sitä ei kukaan arvosta. Myös kaikki kotimaiset liikelahjat sopivat erittäin hyvin annettaviksi amerikkalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille.

  • Liikelahja Venäläiselle

    Blogisarjamme, jossa käsittelemme eri maiden liikelahjakulttuureja, jatkuu jälleen uuden artikkelin myötä. Tällä viikolla esittelemme Venäjän liikelahjakulttuurin ja annamme esimerkkejä lahjoista jotka sopivat annettavaksi liikelahjana Venäläiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille.

    Suuret kulttuurierot Suomen ja Venäjän välillä

    Suomalaisen ja venäläisen liike-elämän erot näkyvät jo ensimmäisellä tapaamisella. Toisin kuin suomalaiset, jotka haluavat mennä suoraan asiaan ja hoitaa bisnekset pois alta mahdollisimman nopeasti, venäläiset liikemiehet haluavat tutustua henkilöön jonka kanssa he käyvät kauppaa. Heitä kiinnostaa minkälainen perhe hänellä on, millä tavalla hän ajattelee ja mitkä ovat hänen kiinnostuksenkohteensa. Älä siis yritä hoputtaa venäläistä tapaamisellanne, varaa reilusti aikaa seurusteluun ja tutustumiseen ennen kuin päästään asiaan ja ruvetaan keskustelemaan bisneksen teosta.

    Liikelahjojen antaminen kuuluu Venäläiseen bisnesetikettiin

    Venäjällä annetaan paljon lahjoja, se kuuluu venäläiseen kulttuuriin. Niitä annetaan sukulaisille, ystäville ja lisäksi myös ihmisille joiden kanssa tehdään bisnestä.  Venäläisten mielestä lahjan saaminen velvoittaa aina lahjan antamiseen, joten he tuovat aina lahjoja vierailuillaan ja odottavat saavansa lahjan myös sinulta kun olet vierailulla heidän luonaan.

    Liikelahjan antaminen on tärkeä osa venäläistä bisnesetikettiä - maan tapana ei ole tulla vierailulle tyhjin käsin. Suomalainen voi tehdä hyvän ensivaikutuksen tuomalla liikelahjan, ja samalla hän näyttää liikekumppanilleen hallitsevansa venäläisen kulttuurin yksityiskohdat - tätä venäläiset osaavat arvostaa. Tapana on myös hankkia liikekumppanin perheelle, lapsille ja sihteerille lahjat (varsinkin ensivierailulla). Näissä lahjoissa kannattaa valita jokin josta koko perhe tai koko toimiston porukka voi nauttia, esim. suklaa tai leivonnaiset.

    Aloita neutraalilla liikelahjalla

    Sopivat liikelahjat eivät usein ole kalliita, vaan ne ovat tarkkaan harkittuja lahjan vastaanottajan ja liikesuhteen perusteella. Venäläiselle kannattaa suhteen alkuvaiheilla tosin valita jokin neutraali lahja joka ei herätä suuria tunteita tai ole valittu kovinkaan henkilökohtaisesti. Tämä on tärkeää koska venäläisen on ensin opittava tuntemaan sinut paremmin ennen kuin hän voi vastaanottaa henkilökohtaisia lahjoja. Kun olette tutustuneet paremmin ja olette tavanneet useamman kerran, voit alkaa ostamaan henkilökohtaisempia lahjoja, kuten esim. kumppanin harrastuksiin ja kiinnostuksiin liittyviä lahjoja.

    Toisin kuten monissa muissa maissa, Venäjällä ei vielä osata arvostaa käytännöllisiä, edullisia tai ympäristöystävällisiä liikelahjoja – Venäläiset rakastava kuluttamista. Venäläiset pitävät suomalaisista tuotteista ja ne sopivat erinomaisesti liikelahjoiksi Venäjälle. Tässä muutamia esimerkkejä lahjoista jotka sopivat annettaviksi venäläiselle asiakkaalle tai liikekumppanille.

    Liikelahja-ideoita Venäjälle

    Liikelahjan antaminen Venäjällä

    Tapa jolla liikelahja annetaan on vähintään yhtä tärkeä kuin itse lahja. Parhaan vaikutuksen luot liittämällä lahjan antamiseen tarinan, runon tai jopa laulun. Venäläiset arvostavat sitä että näet vaivaa heidän lahjansa takia. Myös lahjan pakkaaminen oikealla tavalla on tärkeää, venäläiset suosivat visuaalisuutta ja runsautta, joten sinun kannattaa valita räikeä lahjapaperi lahjalle ja pakata se mahdollisimman suureen pakettiin. Venäläiset eivät halua vaihtaa lahjoja heti kun tavataan, heille on tärkeää että ensin opitaan tuntemaan toisensa ja vasta sen jälkeen voidaan vaihtaa lahjoja. Liikelahjat annetaan usein tilaisuuden (esim. palaverin tai illallisen) lopussa.

  • Liikelahja japanilaiselle

    Tämä artikkeli on jatkoa blogisarjallemme jossa käsittelemme kuinka liikelahjat ja niihin liittyvä kulttuuri vaihtelee eri maiden välillä. Edellisessä kirjoituksessa käsittelimme liikelahjan antamista Kiinalaiselle yhteistyökumppanille, tällä kertaa paneudumme Japanin liikelahjakulttuuriin.

    Japanilaiset ovat tarkkoja tavoistaan

    Suosittelemme että tutustut Japanilaiseen liikekulttuuriin etukäteen mikäli suunnittelet liikematkaa Japaniin. Japanissa voi helposti käydä huonosti jos käyttäydyt väärällä tavalla tai jos sanot jotakin tilanteeseen epäsopivaa. Tämänkaltaiset virheet voivat johtaa siihen että sopimus jää allekirjoittamatta tai että pitkä yhteistyö päättyy. Samat säännöt pätevät myös liikelahjoihin, Japanilaiset ovat tarkkoja niidenkin suhteen.

    Japanilaiset rakastavat lahjojen antamista

    Japanilaiset rakastavat liikelahjojen antamista ja niitä annetaan aina tilaisuuden tullen! Lahjan antaminen on heidän tapansa saada sinut kiitollisuudenvelkaan. Antamalla sinulle lahjan he toivovat että sinä "maksat palveluksen takaisin", esim. suostumalla alhaisempiin hintoihin tai johonkin muuhun kompromissiin. Toki heille kelpaa myös se, että sinä hankit heille lahjan vastapalveluksena.

    Lahjan antamisen ajankohta

    Liikelahjat annetaan usein jo ensimmäisellä tapaamisella, mutta Japanilaiset eivät välttämättä odota saavansa sinulta lahjaa teidän ensimmäisellä tapaamisellanne. Se on kuitenkin hyvä tapa tuoda mukanaan lahja joka on suunnattu yrityksen johtajalle jo ensimmäisellä vierailulla. Lahjat vaihtavat omistajaa usein tilaisuuden lopussa, esim. päivällisen, neuvottelun tai jonkin muun tapaamisen lopussa. Yritysten korkeimmat johtajat vaihtavat lahjoja ensin ja sen jälkeen muut voivat antaa lahjansa.

    Liikelahjan arvo Japanissa

    Lahjan arvo ei ole olennaisin tekijä onnistumisen kannalta, on paljon tärkeämpää että lahja on harkittu ja että se sopii hyvin lahjan vastaanottajalle. Lahjan arvo vaihtelee henkilön aseman mukaan: yrityksen korkeimmalle johdolle suunnatut lahjat voivat olla noin 150-200€ euron arvoisia, kun taas alemmille johtajille suunntatut lahjat voivat olla 50-100€ arvoisia. Japanissa, kuten monissa muissakin maissa, tulee muistaa että lahja jonka sinä annat ei periaatteessa saisi olla arvokkaampi kuin lahja jonka sinä vastaanotat.

    Mitä ostaa liikelahjaksi Japanilaiselle?

    Suosittelemme että etsit lahjan joka symboloi jotakin ominaisuutta jonka toivot kuvaavan sinun ja lahjan vastaanottajan suhdetta. Lahja voi olla esim. jokin kestävä esine joka symboloi pitkää suhdetta. Vältä esineitä jotka voitaisiin tulkita negatiivisina, kuten esim. puukko. Puukko voidaan tulkita sillä että haluaisit katkaista suhteenne.

    Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista Japanilaiselle

    Japanilaiset eivät toivo saavansa lahjaksi t-paitaa, lippalakkia, tarraa tai jotakin muuta edullista mainoslahjaa. Lahjan tulee olla arvokas, elegantti ja tyylikäs. Ole varovainen teräaseiden (esim. puukon) ostamisessa sillä Japanilaiset voivat tulkita tämän niin että sinä haluat katkaista suhteenne tai yhteistyönne. Muista myös pitää kirjaa antamistasi liikelahjoista (varsinkin pitkissä liikesuhteissa) sillä Japanilaiset paheksuvat sitä jos annat saman lahjan uudelleen.

    Lahjan pakkaaminen

    Japanissa on erittäin tärkeää että lahja on pakattu kauniisti - niinkin saattaa käydä että pakkaus ja lahjapaperit ovat arvokkaampia kuin itse lahja! Lahja tulee antaa alkuperäisessä pakkauksessa niin että se on pakattu suurempaan puulaatikkoon. Puulaatikko tulee olla kääritty käärepaperiin ja koristeltu naruilla.

  • Liikelahja Kiinalaiselle

    Tämä kirjoitus kuuluu blogisarjaamme, jossa käsittelemme kuinka liikelahjakulttuurit vaihtelevat maittain. Edellisessä kirjoituksessa keskustelimme yleisesti siitä mitkä asiat pitää huomioida kun hankkii liikelahjaa ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille. Tässä kirjoituksessa keskitymme Kiinan liikelahjakulttuuriin ja tapoihin.

    Liikelahja kuuluu Kiinalaisiin perinteisiin

    Kiinalaiset ovat tarkkoja tavoistaan ja perinteistään. Tämä pätee myös liikelahjoihin. Kiinassa liikelahjoja annetaan osoittaakseen kiitollisuutta tai arvollisuutta lahjan vastaanottajaa kohtaan. Liikelahja voi myös olla muistutus, palkkio tai takaisinmaksu jostakin palveluksesta. Lahjan antaminen viestii että lahjan antaja toivoo suhteen säilyvän pitkään.

    Kiinalaiset tuovat lähes poikkeuksetta lahjan mukanaan kun tapaavat uusia liikekumppaneita ja näin ollen hekin odottavat saavansa lahjan ensimmäisellä tapaamisellanne. Mikäli haluat olla oikein kohtelias, hankit isännälle kaikista arvokkaimman lahjan ja muille osallistujille hieman vaatimattomamman lahjan. Näin voit miellyttää jokaista joka osallistuu tapaamiseenne.

    Minkälainen liikelahja sopii Kiinalaiselle?

    Kiinalaiset arvostavat taidetta ja muotoilua, joten kaikki muotoiluun liittyvät käyttöesineet sopivat erinomaisesti liikelahjoiksi. Liian yksinkertainen muotoilu ei ilahduta Kiinalaista. He ilahtuvat mikäli lahjan voi asettaa esille (niin että muutkin voivat ihailla sitä) ja että siitä käy ilmi mistä maasta se on peräisin.

    Huomioi värit valitessasi lahjaa

    Kiinalaiset ovat tarkkoja väreistään; sininen, musta ja valkoinen ovat surun ja murheiden symboleita, joten niitä sinun tulee välttää lahjoissasi. Valitse mielellään punainen tai kultainen esine (tai kääri lahjasi kultaiseen/punaiseen lahjapaperiin), sillä nämä värit symboloivat onnea ja vaurautta ja herättävät positiivisuutta lahjan vastaanottajassa.

    Panosta lahjan antamiseen

    Älä koskaan vain jätä lahjaa pöydälle! Kiinassa liikelahja tulee ojentaa selvästi sen vastaanottajalle, kaksin käsin ja kumartamalla samalla. Tämä tehdään sen takia että halutaan näyttää lahjan vastaanottajalle että lahja on arvokas ja että siihen on panostettu. Huomioi että tämä rituaali pätee kaikkiin lahjoihin, ei väliä kuinka pieni tai vaatimaton lahja olisikaan (esim. käyntikortin antaminen).

    Lahjan vastaanottaja jää kiitollisuudenvelkaan

    Lahjan antaja olettaa aina että hänkin saa lahjan tai että hänelle järjestetään samanlainen kokemus jonka hän on järjestänyt - muista siis hankkia lahja vastapalvelukseksi jos sinä saat lahjan! Tästä syystä Kiinalaiset kokevat että he jäävät kiitollisuudenvelkaan henkilölle joka antaa heille lahjan, he kokevat että heidän pitää hankkia vähintään yhtä arvokas lahja kuin minkä he vastaanottivat. Tämän takia on tärkeää että et hanki liian arvokasta liikelahja. Voit asettaa Kiinalaisen hyvin tukalaan paikkaan mikäli hankit liian arvokkaan liikelahjan jota lahjan vastaanottajalla ei ole varaa "maksaa takaisin".

    Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista Kiinaan

    Liikelahja ei saa olla liian arvokas, sopivanhintainen lahja on noin 10-30€, toki jos lahjan vastaanottajina on vain yrityksen korkein johto, saa lahja olla arvokkaampi.

    Tässä muutamia vinkkejä liikelahjan ostoon Kiinassa:

    • - lahjan arvo on hyvä olla noin 10 - 30€,
    • - lahjan tulee liittyä jotenkin lahjan antajan yritykseen,
    • - esim. matkamuisto tai käyttöesine,
    • - lahjassa on hyvä olla logo sillä se muistuttaa lahjan antajasta,
    • - hyvä lahja on esine joka on harvinainen Kiinassa,
    • - elektroniikkalaitteet ovat suosittuja,
    • - suosi Suomessa valmistettuja tuotteita!

    Esimerkkejä hyvistä liikelahjoista:

     

    Oletko sinä hankkinut liikelahjan Kiinalaiselle - mitä sinä ostit? Onko sinulla kysyttävää liikelahjojen hankinnasta Kiinaan? Ota meihin yhteyttä, neuvomme sinua mielellämme!

  • Liikelahja ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille

    Tämän kirjoituksen myötä starttaa uusin blogisarjamme, jossa esittelemme kuinka liikelahjat sekä niihin liittyvät perinteet vaihtelevat eri kulttuurien ja maiden välillä. Tulemme esittelemään yhden maan joka viikko - tilaa uutiskirjeemme tai tykkää meistä Facebookissa niin saat automaattisesti ilmoituksen uudesta julkaisusta (sekä tiedon uusimmista tarjouksistamme)!

    Väärä lahja saattaa loukata!

    Liikelahjan antaminen ulkomaalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille saattaa aiheuttaa ongelmia; pahimmassa tapauksessa loukkaavan lahjan antaminen voi johtaa pitkän yhteistyön päättymiseen tai siihen että potentiaalinen asiakas vetäytyy sopimuksesta. Tämän takia on tärkeää että mietit lahjan tavoitetta tarkkaan ja että tietoisesti panostat lahjan valintaan.

    Kuinka valitsen liikelahjan ulkomaalaiselle?

    Kun olet ostamassa liikelahjaa ulkomaalaiselle asiakkaalle tai kumppanille, tulee sinun muistaa seuraavat nyrkkisäännöt jotka koskevat liikelahjan ostamista:

    • •  sijoita aina laadukkaaseen lahjaan,
    • •  hyvä liikelahja on ainutlaatuinen ja arvostettu esine,
    • •  lahja herättää muistoja (lahjan antajasta, yrityksestä, yrityksen kotimaasta, yhteisistä hetkistä) lahjan vastaanottajassa,
    • •  hyvin mietitty liikelahja on käytännöllinen eikä päädy keräämään pölyä laatikon pohjalle,
    • •  sinun tulee huomioida jokaisen maan kulttuuri, tavat ja perinteet valitessasi lahjaa

     

    Liikelahja ≠ mainoslahja

    Liikelahja ei ole sama asia kuin mainoslahja. Älä siis sekoita liikelahjaa mainoslahjaan! Liikelahjan tarkoitus ei ole mainostaa omaa yritystäsi, vaan sen on tarkoitus näyttää asiakkaallesi että välität sekä hänestä että teidän yhteistyöstä ja että olet sitoutunut ylläpitämään suhdettanne. Toisissa kulttuureissa (etenkin Aasian maissa) liikelahjan antaminen on lähes pakollinen ele, mikäli haluat antaa yrityksestäsi hyvän ensivaikutelman. Älä siis tuo omaa yritystäsi liikaa esille lahjassa - se saatetaan tulkita liian myyvänä ja näin ollen törkeänä.

    Valitse lahjan ajankohta huolellisesti

    Antaessasi liikelahjan ulkomaalaiselle kumppanille tulee sinun myös huomioida ajankohta jolloin lahja annetaan. Oikea hetki lahjalle vaihtelee paljon maittain, esim. Euroopan maissa lahja annetaan usein vasta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, kun taas Aasian maissa lahja annetaan jo kun saavutaan ensimmäiseen palaveriin. Jos Euroopassa tuot liikelahjan ensimmäiseen tapaamiseen pidetään sinua törkeänä, jos taas Aasiassa tulet tapaamiseen ilman liikelahjaa, annat itsestäsi ja yrityksestäsi huonon ensivaikutelman.

    Minkälaisia kokemuksia sinulla on liikelahjan tai muiden lahjojen antamisesta ulkomaalaisille? Mitä sinä suosittelet lahjaksi ulkomaalaiselle? Kerro ideasi kommenteissa!

    Seuraavassa kirjoituksessa paneudumme liikelahjan valintaan Kiinalaiselle asiakkaalle tai yhteistyökumppanille ja annamme konkreettisia esimerkkejä lahjoista jotka sopivat annettaviksi Kiinalaiselle kumppanille.

  • Ekologinen liikelahja?

    Suurin osa yrityksistä pyrkii olemaan ympäristöystävällisiä, ekologisia, vihreitä ja säästää luontoa. Tämä on tietenkin hyvä asia, mutta mikä todella on ympäristöystävällistä toimintaa ja mikä vain "viherpesua". Halutaanko antaa yrityksestä vihreä kuva, vaikka toiminta ei olisi vihreää? Vai ollanko valmiita toimimaan ympäristöystävällisesti, vaikka se ei suoranaisesti näkyisi ulospäin. Myös yrityksen liikelahjahankinnoissa on helppo turvautua ekoliikelahjoihin ympäristöystävällisenä vaihtoehtona, ajattelematta asiaa sen pidemmälle.

     

    Mikä on ekologinen liikelahja?

    Ekoliikelahjana, eli ekologisena-/ympäristöystävällisenä liikelahajana pidetään yleisesti tuotetta, joka on joko valmistettu jostain ympäristöystävällisestä materiaalista, tai tuotetta joka on biohajoavaa. Joskus tuote voi olla myös molempia edellämainittuja. Tälläisiä tuotteita ovat esimerkiksi bambusta, kierrätetystä muovista, tai muista kierrätetyistä materiaaleista valmistetut liikelahjat. Nämä liikelahjat ovat siis lähtökohtaisesti ympäristöystävällisiä eli ekoliikelahjoja. Kuitenkin pelkkään valmistusmateriaaliin katsominen on lyhytnäköistä, mutta helppoa.

     

    Ympäristön todelliset kaverit: käytännöllisyys & laatu

     

    Käytännölisyys on ympäristön hyvä kaveri. Mikäli tuote ei ole käytännöllinen, ei se voi olla ympäristöystävällinenkään. Epäkäytännöllinen tuote nimittäin päätyy harmittavan usein nopeasti roskakoriin ja sieltäse jatkaa matkaansa yleensä kaatopaikalle. Tällöin ei paljoa lohduta, vaikka tuote olisi valmistettu mullasta ja hiekasta, sillä energiaa on kulunut niin valmistusprosessin kuin kuljetuksiin. Kohderyhmälleen käytännöllinen tuote puolestaan tulee käyttöön ja suorittaa näin tehtävänsä. Jos siis epäröit ekotuotteen käytännöllisyyttä omaan tarkoitukseesi, voi olla ympäristöystävällisempää valita ”normaali” tuote.

    Jos käytännöllisyys oli ympäristön hyvä kaveri, niin on laatu ympäristön paras kaveri. Laadukas tuote kestää vuosia, joskus jopa kymmeniä vuosia ennen kuin se päätyy kaatopaikalle, tai kierrätykseen. Meille on monesti tärkeää, että tietyt kulutustuotteemme ovat huippuluokkaa, kuten esimerkiksi puhelimemme, tietokoneemme, vaatteemme jne. Mutta usein emme viitsi sijoittaa moniin muihin tuotteisiin kuten sateenvarjoihin, vaan ostamme vain halvimman mahdollisen, koska se riittää meille. Kannattakin miettiä mikä voisi olla sellainen tuote, jonka voisit antaa kohderyhmällesi, joka syrjäyttäisi kohderyhmäsi käyttämät halvat tuotteet. Esimerkiksi jos annat kohderyhmäsi henkilölle laadukkaan sateenvarjon, voi se korvata useita halpoja(lue:hajoavia) sateenvarjoja, joita hän muuten ostaisi. Tällainen liikelahja saattaa säästää usean huonon tuotteen ostamisen ja on mielestäni todellinen ekoliikelahja.

  • 3 Kysymystä Oikean Liikelahjan Valintaan

    Liikelahjatarjontaa selaillessa voi vaihtoehtojen määrä tuntua loputtomalta ja sopivan tuotteen valitseminen ylitsepääsemättömältä. Miten löytäisit juuri meille sen parhaiten sopivan tuotteen? Tällöin kannattaa hetkeksi hengähtää valikoiman selailusta ja vastata seuraaviin kolmeen kysymykseen.

    1. Mikä on tavoitteesi?

    Ensimmäinen kysymys, johon sinun tulee vastata on; Mikä on tavoitteesi liikelahjalle? Mitä siis haluat tavoittaa sillä, että annat tuotteen x lahjaksi henkilölle y? Haluatko kiittää kuluneesta vuodesta, haluatko saada näkyvyyttä, vai haluatko tuotteen toimivan muistuttajan yrityksestäsi? Jotta pystyt luomaan tarkan tavoitteen, tulee sinun vielä vastata kahteen seuraavaan kysymykseen.

    2. Kenelle liikelahja annetaan?

    Kenelle, tai mille kohderyhmälle tuote x annetaan? Onko kohderyhmäsi oma henkilökunta, asiakaskuntasi, vai kenties potentiaaliset asiakkaat? Kun tiedät kohderyhmäsi mahdollisimman tarkasti, helpottuu oikean tuotteen valinta huomattavasti.

    3. Missä ja miten liikelahja annetaan?

    Mikä on se tilanne/tapahtuma, tai ajankohta milloin liikelahja annetaan tai niitä jaetaan? Onko kyseessä joululahja, vai jaettava tuote messuille tai tapahtumaan? Annatko tuotteen henkilökohtaisesti, vai postitetaanko se? Kun vastaat näihin kysymyksiin, olet taas askeleen lähempänä oikean tuotteen valintaa.

    Liikelahjan valinta

    Kun olet vastannut kaikkiin kolmeen kysymykseen tiedät kohderyhmäsi, tilanteen, sekä tavoitteen, jonka liikelahjalla haluat saavuttaa. Et vielä välttämättä ole saanut mieleesi juuri yhtä tuotetta, mutta nyt voit käydä valikoimaa läpi suodattamalla sopivimmat tuotteet tilanteeseesi  ja valita niistä. Voit myös ottaa yhteyttä meihin ja kertoa meille tavoitteesi, kohderyhmäsi, sekä tilanteesi, niin teemme sinulle ehdotuksia sopivista tuotteista.

    Voit ottaa yhteyttä:

    myynti@vanno.fi

    tai soittaa: 040 070 1718

  • Kerrospukeutuminen Työvaatetuksessa

    Onko hakusessa työvaatteet joka kelille? Onnistuneella kerrospukeutumisella riittää yksi työvaatekerrasto, joka sopii kaikkiin keleihin. Kerrospukeutumisen idea on pitää työntekijän olo mukavana vaihtelevissa sääolosuhteissa, pitämällä työntekijä kuivana ja lämpimänä. Varsinkin Suomessa, missä säänvaihtelut ovat suuria eri vuodenaikojen välillä, pitää työvaatevalikoimasta löytyä joustoa ja monipuolisuutta. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä, että jokaiselle vuodenajalle tulisi olla kokonaan omat vaatekerrastot, vaan kerrospukeutumisella voidaan myös vähentää tarvittavien vaatekappaleiden määrää ja tuoda sitä kautta säästöjä. Esimerkiksi laadukas kuoritakki toimii niin kesällä, syksyllä, kuin talvellakin.

     

    Kolmekerrosta:

    Kerrospukeutuminen perustuu käytännössä kolmeen kerrokseen; aluskerrokseen, välikerrokseen ja päällyskerrokseen. Tämä kolmen kerroksen kombinaatio pitää työntekijän kuivana ja lämpimänä.

     

    kerrospukeutuminen Kerrospukeutumisen kolme kerrosta.

    Aluskerros

    Aluskerros koostuu pehmeistä materiaaleista, jotka siirtävät kaiken kosteuden pois iholta seuraaviin haihduttaviin kerroksiin. Aluskerros pitää siis olon kuivana ja mukavana. Aluskerrokset on valmistettu joko teknisistä keinokuiduista, tai merinovillasta.

    Välikerros (tai välikerrokset)

    Jos aluskerros ja päällyskerros eivät eristä riittävästi kylmältä (esimerkiksi talvella) tarvitaan silloin välikerrosta, tai välikerroksia. Välikerros lämmittää sitomalla ilmaa sekä itse välikerrokseen, että eri kerrosten väliin, mikä hidastaa lämmön haihtumista. Välikerrokseen sopii esimerkiksi villa-, tai fleece puserot.

    Päällyskerros

    Viimeinen, mutta ehkä tärkein kerros on päällyskerros, sillä sen tehtävä on suojata tuulelta, sateelta ja lumelta. Samalla päällyskerroksen tulee päästää kosteuden haihtumaan alemmista kerroksista. Jos päällyskerrasto ei pidä kosteutta ja tuulta, menettää kerrospukeutuminen tarkoituksensa, sillä välikerrasto ja aluskerrasto eivät pysty lämmittämään kehoa ja siirtämään kosteutta ulospäin. Päällyskerroksessa käytetään teknisiä materiaaleja kuten Gore Texiä tai ominaisuuksilta vastaavia materiaaleja.

  • Liikelahjablogi Yle Puheessa

    Liikelahjablogin allekirjoittanut pääsi viime joulun alla Yle Puheen Homma toimii ohjelman vieraaksi keskustelemaan liikelahjoista ja kertomaan muunmuassa mitkä ominaisuudet tekevät hyvän liikelahjan. Kuuntele haastattelu Yle Areenasta tästä.

  • Design Liikelahjat

    Design on ollut tämän vuoden erityisen paljon pinnalla Helsingin ollessa maailman Design pääkaupunki. Design-tapahtumamainoksia on näkynyt lehdissä ja joitain tempauksia on myös voinut huomata Helsingin katukuvassa, kuten varmasti myös monen muunkin kaupungin.

    Mitä sitten on design, eli muotoilu ja kenelle se on tarkoitettu? Wikipedian mukaan design tarkoittaa: "esineen tai muun kohteen käytettävyyden ja muodon suunnittelua, tai sen valmistusta" ja sillä " ilmaistaan erilaisia visuaalisia tyylejä, havainnollistetaan tuotteen ominaisuuksia ja käytettävyyttä muotokielen avulla". Designin on siis tarkoitus miellyttää niin esteettisyydellään, kuin ergonomisuudellaan ja tässä parhaat design tuotteet onnistuvatkin. Iso osa onnistuu kuitenkin vain ensimmäisessä. Design on nykyään myös jokaisen kansalaisen "oikeus". Suunnittelijan ja suunnittelun hinta näkyy aina tuotteissa, mutta markkinoilta löytyy nykyään paljon kohtuullisen hintaisia tuotteita, joiden hinnat eivät ole karanneet pilviin.

    Samalla kun design-tuotteet ovat valloittaneet tavallisten kansalaisten kodit, on myös liikelahjavalikoimaan tullut mukaan design tuotteet. Design liikelahjat ovat usein aivan samoja design tuotteita, joita myydään esimerkiksi Stockmannilla, mutta liikelahjayritysten kautta niitä on yleensä helpompi ja edullisempi ostaa isommissa erissä ja niihin voidaan halutessa painattaa yrityksen logo tyylikkäästi esimerkiksi lasermerkkauksella.

    Design liikelahjat ovat parhaimpia silloin kun niissä kohtaavat aiemmin mainitut esteettisyys, sekä ergonomia. Eli kansan tajuisemmin sanottuna esine on kaunis ja käytännöllinen samaan aikaan. Tällöin tuote tekee lahjan saajaan vaikutuksen ja hän käyttää sitä mielellään arjen askareissaan. Antamalla design liikelahjan yritys pystyy erottautumaan massasta ja tekemään syvemmän vaikutuksen lahjan saajaan, olettaen että lahjan saaja arvostaa design tuotteita. Eli design tuotteidenkin kanssa, kuten aina liikelahjoja valitessa, on tärkeää muistaa kohderyhmä ja valita lahja sen mukaan.

    Alle olen valinnut muutaman tuotteen valikoimastamme, jotka omasta mielestäni edustavat sekä kauneutta, että käytännöllisyyttä.

    menu New Form maustemyllyt

     

    Kotimaiset Taiga-lyhdyt

    Gense retro salaattiottimet

Tuotteet 1-10 / 18

/ sivu
Sivu:
  1. 1
  2. 2
Viimeisimmät artikkelit