Kieli: Default Store View
Kieli:
040 070 1718 | myynti@vanno.fi

Liikelahjablogi

Paergrop Liikelahjojen Blogi

  • Ekologinen liikelahja?

    Suurin osa yrityksistä pyrkii olemaan ympäristöystävällisiä, ekologisia, vihreitä ja säästää luontoa. Tämä on tietenkin hyvä asia, mutta mikä todella on ympäristöystävällistä toimintaa ja mikä vain "viherpesua". Halutaanko antaa yrityksestä vihreä kuva, vaikka toiminta ei olisi vihreää? Vai ollanko valmiita toimimaan ympäristöystävällisesti, vaikka se ei suoranaisesti näkyisi ulospäin. Myös yrityksen liikelahjahankinnoissa on helppo turvautua ekoliikelahjoihin ympäristöystävällisenä vaihtoehtona, ajattelematta asiaa sen pidemmälle.

     

    Mikä on ekologinen liikelahja?

    Ekoliikelahjana, eli ekologisena-/ympäristöystävällisenä liikelahajana pidetään yleisesti tuotetta, joka on joko valmistettu jostain ympäristöystävällisestä materiaalista, tai tuotetta joka on biohajoavaa. Joskus tuote voi olla myös molempia edellämainittuja. Tälläisiä tuotteita ovat esimerkiksi bambusta, kierrätetystä muovista, tai muista kierrätetyistä materiaaleista valmistetut liikelahjat. Nämä liikelahjat ovat siis lähtökohtaisesti ympäristöystävällisiä eli ekoliikelahjoja. Kuitenkin pelkkään valmistusmateriaaliin katsominen on lyhytnäköistä, mutta helppoa.

     

    Ympäristön todelliset kaverit: käytännöllisyys & laatu

     

    Käytännölisyys on ympäristön hyvä kaveri. Mikäli tuote ei ole käytännöllinen, ei se voi olla ympäristöystävällinenkään. Epäkäytännöllinen tuote nimittäin päätyy harmittavan usein nopeasti roskakoriin ja sieltäse jatkaa matkaansa yleensä kaatopaikalle. Tällöin ei paljoa lohduta, vaikka tuote olisi valmistettu mullasta ja hiekasta, sillä energiaa on kulunut niin valmistusprosessin kuin kuljetuksiin. Kohderyhmälleen käytännöllinen tuote puolestaan tulee käyttöön ja suorittaa näin tehtävänsä. Jos siis epäröit ekotuotteen käytännöllisyyttä omaan tarkoitukseesi, voi olla ympäristöystävällisempää valita ”normaali” tuote.

    Jos käytännöllisyys oli ympäristön hyvä kaveri, niin on laatu ympäristön paras kaveri. Laadukas tuote kestää vuosia, joskus jopa kymmeniä vuosia ennen kuin se päätyy kaatopaikalle, tai kierrätykseen. Meille on monesti tärkeää, että tietyt kulutustuotteemme ovat huippuluokkaa, kuten esimerkiksi puhelimemme, tietokoneemme, vaatteemme jne. Mutta usein emme viitsi sijoittaa moniin muihin tuotteisiin kuten sateenvarjoihin, vaan ostamme vain halvimman mahdollisen, koska se riittää meille. Kannattakin miettiä mikä voisi olla sellainen tuote, jonka voisit antaa kohderyhmällesi, joka syrjäyttäisi kohderyhmäsi käyttämät halvat tuotteet. Esimerkiksi jos annat kohderyhmäsi henkilölle laadukkaan sateenvarjon, voi se korvata useita halpoja(lue:hajoavia) sateenvarjoja, joita hän muuten ostaisi. Tällainen liikelahja saattaa säästää usean huonon tuotteen ostamisen ja on mielestäni todellinen ekoliikelahja.

  • 3 Kysymystä Oikean Liikelahjan Valintaan

    Liikelahjatarjontaa selaillessa voi vaihtoehtojen määrä tuntua loputtomalta ja sopivan tuotteen valitseminen ylitsepääsemättömältä. Miten löytäisit juuri meille sen parhaiten sopivan tuotteen? Tällöin kannattaa hetkeksi hengähtää valikoiman selailusta ja vastata seuraaviin kolmeen kysymykseen.

    1. Mikä on tavoitteesi?

    Ensimmäinen kysymys, johon sinun tulee vastata on; Mikä on tavoitteesi liikelahjalle? Mitä siis haluat tavoittaa sillä, että annat tuotteen x lahjaksi henkilölle y? Haluatko kiittää kuluneesta vuodesta, haluatko saada näkyvyyttä, vai haluatko tuotteen toimivan muistuttajan yrityksestäsi? Jotta pystyt luomaan tarkan tavoitteen, tulee sinun vielä vastata kahteen seuraavaan kysymykseen.

    2. Kenelle liikelahja annetaan?

    Kenelle, tai mille kohderyhmälle tuote x annetaan? Onko kohderyhmäsi oma henkilökunta, asiakaskuntasi, vai kenties potentiaaliset asiakkaat? Kun tiedät kohderyhmäsi mahdollisimman tarkasti, helpottuu oikean tuotteen valinta huomattavasti.

    3. Missä ja miten liikelahja annetaan?

    Mikä on se tilanne/tapahtuma, tai ajankohta milloin liikelahja annetaan tai niitä jaetaan? Onko kyseessä joululahja, vai jaettava tuote messuille tai tapahtumaan? Annatko tuotteen henkilökohtaisesti, vai postitetaanko se? Kun vastaat näihin kysymyksiin, olet taas askeleen lähempänä oikean tuotteen valintaa.

    Liikelahjan valinta

    Kun olet vastannut kaikkiin kolmeen kysymykseen tiedät kohderyhmäsi, tilanteen, sekä tavoitteen, jonka liikelahjalla haluat saavuttaa. Et vielä välttämättä ole saanut mieleesi juuri yhtä tuotetta, mutta nyt voit käydä valikoimaa läpi suodattamalla sopivimmat tuotteet tilanteeseesi  ja valita niistä. Voit myös ottaa yhteyttä meihin ja kertoa meille tavoitteesi, kohderyhmäsi, sekä tilanteesi, niin teemme sinulle ehdotuksia sopivista tuotteista.

    Voit ottaa yhteyttä:

    myynti@vanno.fi

    tai soittaa: 040 070 1718

  • Kerrospukeutuminen Työvaatetuksessa

    Onko hakusessa työvaatteet joka kelille? Onnistuneella kerrospukeutumisella riittää yksi työvaatekerrasto, joka sopii kaikkiin keleihin. Kerrospukeutumisen idea on pitää työntekijän olo mukavana vaihtelevissa sääolosuhteissa, pitämällä työntekijä kuivana ja lämpimänä. Varsinkin Suomessa, missä säänvaihtelut ovat suuria eri vuodenaikojen välillä, pitää työvaatevalikoimasta löytyä joustoa ja monipuolisuutta. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä, että jokaiselle vuodenajalle tulisi olla kokonaan omat vaatekerrastot, vaan kerrospukeutumisella voidaan myös vähentää tarvittavien vaatekappaleiden määrää ja tuoda sitä kautta säästöjä. Esimerkiksi laadukas kuoritakki toimii niin kesällä, syksyllä, kuin talvellakin.

     

    Kolmekerrosta:

    Kerrospukeutuminen perustuu käytännössä kolmeen kerrokseen; aluskerrokseen, välikerrokseen ja päällyskerrokseen. Tämä kolmen kerroksen kombinaatio pitää työntekijän kuivana ja lämpimänä.

     

    kerrospukeutuminen Kerrospukeutumisen kolme kerrosta.

    Aluskerros

    Aluskerros koostuu pehmeistä materiaaleista, jotka siirtävät kaiken kosteuden pois iholta seuraaviin haihduttaviin kerroksiin. Aluskerros pitää siis olon kuivana ja mukavana. Aluskerrokset on valmistettu joko teknisistä keinokuiduista, tai merinovillasta.

    Välikerros (tai välikerrokset)

    Jos aluskerros ja päällyskerros eivät eristä riittävästi kylmältä (esimerkiksi talvella) tarvitaan silloin välikerrosta, tai välikerroksia. Välikerros lämmittää sitomalla ilmaa sekä itse välikerrokseen, että eri kerrosten väliin, mikä hidastaa lämmön haihtumista. Välikerrokseen sopii esimerkiksi villa-, tai fleece puserot.

    Päällyskerros

    Viimeinen, mutta ehkä tärkein kerros on päällyskerros, sillä sen tehtävä on suojata tuulelta, sateelta ja lumelta. Samalla päällyskerroksen tulee päästää kosteuden haihtumaan alemmista kerroksista. Jos päällyskerrasto ei pidä kosteutta ja tuulta, menettää kerrospukeutuminen tarkoituksensa, sillä välikerrasto ja aluskerrasto eivät pysty lämmittämään kehoa ja siirtämään kosteutta ulospäin. Päällyskerroksessa käytetään teknisiä materiaaleja kuten Gore Texiä tai ominaisuuksilta vastaavia materiaaleja.

  • Liikelahjablogi Yle Puheessa

    Liikelahjablogin allekirjoittanut pääsi viime joulun alla Yle Puheen Homma toimii ohjelman vieraaksi keskustelemaan liikelahjoista ja kertomaan muunmuassa mitkä ominaisuudet tekevät hyvän liikelahjan. Kuuntele haastattelu Yle Areenasta tästä.

  • Design Liikelahjat

    Design on ollut tämän vuoden erityisen paljon pinnalla Helsingin ollessa maailman Design pääkaupunki. Design-tapahtumamainoksia on näkynyt lehdissä ja joitain tempauksia on myös voinut huomata Helsingin katukuvassa, kuten varmasti myös monen muunkin kaupungin.

    Mitä sitten on design, eli muotoilu ja kenelle se on tarkoitettu? Wikipedian mukaan design tarkoittaa: "esineen tai muun kohteen käytettävyyden ja muodon suunnittelua, tai sen valmistusta" ja sillä " ilmaistaan erilaisia visuaalisia tyylejä, havainnollistetaan tuotteen ominaisuuksia ja käytettävyyttä muotokielen avulla". Designin on siis tarkoitus miellyttää niin esteettisyydellään, kuin ergonomisuudellaan ja tässä parhaat design tuotteet onnistuvatkin. Iso osa onnistuu kuitenkin vain ensimmäisessä. Design on nykyään myös jokaisen kansalaisen "oikeus". Suunnittelijan ja suunnittelun hinta näkyy aina tuotteissa, mutta markkinoilta löytyy nykyään paljon kohtuullisen hintaisia tuotteita, joiden hinnat eivät ole karanneet pilviin.

    Samalla kun design-tuotteet ovat valloittaneet tavallisten kansalaisten kodit, on myös liikelahjavalikoimaan tullut mukaan design tuotteet. Design liikelahjat ovat usein aivan samoja design tuotteita, joita myydään esimerkiksi Stockmannilla, mutta liikelahjayritysten kautta niitä on yleensä helpompi ja edullisempi ostaa isommissa erissä ja niihin voidaan halutessa painattaa yrityksen logo tyylikkäästi esimerkiksi lasermerkkauksella.

    Design liikelahjat ovat parhaimpia silloin kun niissä kohtaavat aiemmin mainitut esteettisyys, sekä ergonomia. Eli kansan tajuisemmin sanottuna esine on kaunis ja käytännöllinen samaan aikaan. Tällöin tuote tekee lahjan saajaan vaikutuksen ja hän käyttää sitä mielellään arjen askareissaan. Antamalla design liikelahjan yritys pystyy erottautumaan massasta ja tekemään syvemmän vaikutuksen lahjan saajaan, olettaen että lahjan saaja arvostaa design tuotteita. Eli design tuotteidenkin kanssa, kuten aina liikelahjoja valitessa, on tärkeää muistaa kohderyhmä ja valita lahja sen mukaan.

    Alle olen valinnut muutaman tuotteen valikoimastamme, jotka omasta mielestäni edustavat sekä kauneutta, että käytännöllisyyttä.

    menu New Form maustemyllyt

     

    Kotimaiset Taiga-lyhdyt

    Gense retro salaattiottimet

  • Liikelahjoja testissä

    Ajattelin vaihteeksi kirjoittaa hieman erilaisen artikkelin. Aikaisemmat kirjoitukset ovat liittyneet liikelahja-alaan tai tuotteisiin ja olen kirjoittanut niitä enemmän yrityksen näkökulmasta. Nyt ajattelin ottaaa hieman yksilöllisemmän lähestymistavan ja kirjoittaa omia kokemuksia edustamistamme tuotteista, joita olen käyttänyt.

    Nopeasti vielä esittelen itseni, eli olen Henri Vanonen 22 vuotias opiskelija ja vastaan Paergropin nettipuolen markkinoinnista.

    Tuotetesti

    Olen pienestä pojasta asti pyytänyt isältäni liikelahjatuotteita käyttööni ja voisin sanoa olleeni liikelahjojen suurkuluttuja. Tällä hetkellä olen puolen vuoden visiitillä opiskelemassa Uudessa-Seelannissa. Myös nyt matkaani tarttui useampi tuote tuotevalikoimastamme ja jaan hieman käyttökokemuksia niistä. Varsinainen testihän tämä ei oikeastaan ole, tosin tuotteita on kyllä huolella käytetty ja siinä mielessä testattu.

    Tuotteet ovat: Led Lenser P5 valaisin, Cocoon silkkinen matkalakana, Cocoon matkatyyny, Light My Fire astiasetti ja  Wenger monitoimityökalu.

    Led Lenser P5

    Led Lenser P5 on pieni, näppärä ja kokoonsa nähden yllättävän tehokas. Se käyttää vain yhtä AAA paristoa ja on rakenteeltaan vankan ja kestävän oloinen. Lamppu kulki mukanamme Kaakkois-Aasian halki Uuteen-Seelantiin ja on ehkä ollut käytännöllisin ja käytetyin tavara matkamme aikana. Pienen kokonsa puolesta, sitä voi kantaa huomaamatta taskussa, joten se on miellyttävä ottaa aina mukaan kun ilta alkaa hämärtää. Koskaan ei myöskään tarvinnut toivoa, että lampussa olisi enemmän tehoja, reilut 100 lumenea riittivät vallan mainiosti. Ainut negatiivinen asia oli, että pienen kokonsa nähden olin jemmannut sen jonnekkin ja jouduin useamman kerran etsimään sitä.

    valaisin valikoimaamme pääset tästä: taskulamput

    Cocoon matkalakana ja matkatyyny

    Cocoon insect shield matkalakanat on permetriinikäsiteltyjä tekstiilejä, mikä tarkoittaa, että ne pitävät hyttyset ja muut hyönteiset loitolla. Tämä tarkoitti sitä että esimerkiksi malaria alueilla oli mukava mennä nukkumaan, kun ei tarvinnut pelätä hyttysten pistoja. Matkalakana oli myös juuri sopiva yöpeite trooppisissa lämpötiloissa.

    Pieneen tilaan menevä matkatyyny oli puolestaan kätevä lentokoneessa pitkillä lennoilla. Muuten nukkuessa, siitä ei hirveästi ollut iloa, mutta juuri lentokoneisiin, busseihin ja juniin se onkin tarkoitettu.

    Light My Fire astiasarja

    Light My Fire astiasarja on tehty laadukkaan oloisesta muovista ja pitää sisällään kaksi lautausta, kannellisen kupin, kannellisen rasian, leikkuulaudan ja lusikkahaarukkaveitsen. Tämä setti oli todella kätevä eväitä syödessä niin retkillä kuin hostelleissa. Setti sopii myös erinomaisesti kaikenlaisille piknikeille Suomessa.

    Wenger monitoimityökalu

    Monitoimityökalut ovat aina tarpeellisia niin reissuilla kuin kotonakin. Tälläkin reissula sitä on moneen otteeseen tarvitttu niin autossa, metsässä, kuin talon sisälläkin. Itselläni oli mukana Wengerin malli, mutta valikoimastamme löytyy myös Leathermanneja. Valikoimaamme pääset tästä:monitoimityökalut

     

    Johtopäätökset

    Kaikki mukanani olleet tuotteet olivat laadukkaita merkkituotteita ja ovat kestäneet ehjinä ja toimivina koko matkan ajan. On mukava huomata, että edustamamme tuotteet ovat korkealaatuisia ja todella alansa huippua. Näitä voi hyvin mielin suositella asiakkaille.

  • Merinovillaa liikelahjaksi

    Sivuillamme on tällä hetkellä huipputarjous merinovillaisista alusasuista. Mainostamme tuotetta luonnon älykuituna, 100% luonnollisena, antibakteerisena, hengittävänä ja joustavana. Väitämme sen myös viilentävän kuumalla ja lämmittävän kylmällä. Saatat miettiä, mikä ihmeen materiaali tälläiseen pystyy ja jos pystyy eikö sen pitäisi olla jokin hightech kuitu ja hintalapun monikertainen. Tässä artikkelissa yritän hieman avata merinovillan maailmaa ja sen uniikkeja ominaisuuksia.

    Mitä on merinovilla?

    Merinovilla, kuten nimestä päätellä saattaa, on villaa, jota saadaan merinolampaasta. Merinolampaan ainutlaatuinen ominaisuus on se, että se tuottaa vain alusvillaa ja tästä villasta valmistettuja asuja kutsutaan merinovillaasuiksi. Edustamiemme Woolmark merinovilla tuotteiden villa tulee Austraaliasta ja se on keritty omasta Australialaisista merinovillalammasrodusta.

    Merinovillan ominaisuudet

    Merinovillalla on lukuisia ominaispiireitä, jotka erottavat sen selvästi tavallisesta villasta ja jättävät myös kalliit keinotekoiset tekstiilit selkästi jälkeensä. Villa on ensinnäkin erittäin mukavan tuntuista, eikä se kutita pehmeän pitkänomaisen ja kiharan kuitunsa ansiosta. Merinovilla ei myöskään haise pitempiaikaisessa käytössä, kuten esimerkiksi polyesteri. Se ei myöskään tunnu kylmältä hikisenä, kuten polyesteri. Merinovillaa pystyy käyttämään niin kylmällä kuin lämpimälläkin. Tämä johtuu siitä, että merinovillalla on ventiloiva kyky tasata lämpötilaeroja, joka muodostaa tasaisen mikroilmaston käyttäjän ja merinovillan välille antaen sopivan ja ihanteellisen ilmastoidun olosuhteen. Myöskään kosteus ei haittaa merinovillan toimintaa. Woolmark merinovilla pystyy imemään yli 35% kosteutta menettämättä lämmittävää ja hengittävää vaikutustaan. Kostuessaan merinovilla kihartuu ja varastoi lämmittävää ilmaa enistäkin enemmä. Keinokuidut pystyvät imemään yhden prosentin painostaan ja Erä-lehden testin mukaan tuntuivatkin kalseilta märkinä.

    Merinovillaa suosittelevat ja käyttävät monet maailman huippu-urheilijat, seikkailijat, pyöräilijät, maratoonarit, extreme urheilijat jne. ja he pitävätkin merinovillaalusasuja parhaina mahdollisina alusasuina. Merinovilla alusasut sopeutuvat jokaiseen tilanteeseen, paikkaan ja ilmastoon monipuolisten ominaisuuksiensa ansiosta.

    Woolmark merinovilla asujemme villa tulee kokonaan tutkitusta ja maailman suurimmalta ja tunnetuimmalta merinovillan tuottajalata Austraaliasta. Näissä merinovilla-asuissa ei ole käytetty lainkaan haitallisia kemikaaleja missään vaiheessa.

    Merinovillaa liikelahjaksi

    Merinovilla-alusasut sopivat erinomaisesti liikelahjoiksi niiden korkean laadun ja käytännöllisyyden ansiosta. Alusasupakettimme pitää sisällään sekä housut, että paidan. Tämän lisäksi meiltä löytyy myös merinovilla sukkia.

    Tästä merinovilla tarjoukseemme.

     

     

  • Liikelahjojen synty - Mistä kaikki sai alkunsa?

    Liikelahja-alan kehityskaari alkaa 1800-luvun vaihteesta, joten alana se on jo melko vanha ja omaakin jo oivan määrän historiaa ja tarinoita siitä miten kaikki alkoi.

    Ensimmäinen "liikelahjatalo"

    Ensimmäisen varsinaisen liikelahja-alan yrityksen perusti 1800-luvun loppupuolella painoalalla ollut Jasper Meek, jonka yritys kantoi nimeä Tuscacore Advertising. Meekillä oli ennestään pieni sanomalehti Coshoctonissa, Ohion osavaltiossa. Sanomalehden painamiseen tarvittavat painokoneet olivat kiinni ison osan ajasta, joten Meek alkoi miettimään miten voisi hyödyntää painokoneitansa tehokkaammin. Tarina kertoo, että eräänä päivänä hän näki koululaisten tiputtavan koulukassinsa vesilätäkköön, josta hän sai idean alkaa jakamaan yrityksen logolla varustettuja kasseja koululaisille. Koulukassit osoittautuivat kannattavaksi ja näin sai alkunsa liikelahja-ala.

     Enssimäiset liikelahjat

    Meekin painamat kassit eivät kuitenkaan olleet ensimmäiset liikelahjatuotteet. Ensimmäiset tiedetyt liikelahjat löytyvät jo vuodelta 1789 kun George Washington valittiin presidentiksi ja hänen vaalikampanjassaan käytettiin mainospinssejä/-nappeja. 1800 luvun alkupuolella myös American Manufacture Concern teki painatuksella varustettuja viivoittimia ja mittoja. 1800-luvun puolen välin tienoilla Ketterlinus Lithograph alkoi valmistamaan mainoskalentereita, jotka osottautuivat menestyksekkäiksi ja pian myös muut kalenterivalmistajat seurasivat perässä.

     Todelliset Pioneerit

    Varsinainen puhdas liikelahja-alan yritys oli kuitenkin Jasper Meekillä, joka teki pienestä Coshoctonin kaupungista silloisen liikelahja-alan keskipisteen. Meekin uuden aluavaltauksen huomasi myös toinen painoalalla ollut henkilö Henry D. Beach. Hänellä oli myös sama ongelma painokoneidensa kanssa, ne olivat suuren osan ajasta kiinni. Beach perustukin oman liikelahjayrityksensä The Standard Advertising Co:n, josta tuli kova kilpailija Meekin Tuscacore Advertisingille. Kova paikallinen kilpailu potki kumpaakin yritystä eteenpäin ja sai molemmat yritykset kasvamaan. Molemmat yrittäjät yrittivät koko ajan keksiä kilpaa uusia tuotteita joihin voitaisiin painaa. Siihen aikaan painomenetelmät eivät olleet läheskään niin kehittyneet kuin tänäpäivänä ja tuotteen piti olla sellainen, joka imi mustetta hyvin. Näin syntyivät mainoshatut, esiliinat, hatut hevosille ja muut mainostekstiilit. Samalla kun Beach ja Meek kehittelivät uusia liikelahjatuotteita olivat he myös innovatiivisia tuotantomenetelmien kehittämisessä. Beach kehitti ensimmäisenä höyryllä toimivan painokoneen ja Meek  puolestaan oli ensimmäinen joka käytti laakapainomenetelmää mainostarkoitukseen. Beach ja Meek perustivat myös myöhemmin yhteisen yrityksen, mutta yhteistyö tuli tiensä päähän melko nopeasti.

    Nämä kaksi pioneeria Coshoctonin kaupungista ovat liikelahjateollisuuden alkuunpanijat. Heillä on ollut merkittävä rooli siihen, että koulukassit ovat muuttuneet kymmenien miljardien maailmanlaajuiseksi bisnekseksi.

     

    Tarkempaa tietoa aiheesta löydät:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Promotional_merchandise#cite_note-history-0

    http://www.ppbmag.com/Article.aspx?id=4196

    http://cdn.ppai.org/Buyer/Need%20More/History%20of%20the%20Industry

    Samantapainen kirjoitus löytyy myös yrityslahjat.com blogista

  • Yli 40 vuoden mainos

    Olen aiemmin kirjoittanut siitä kuinka tärkeää olisi valita liikelahja niin, että se tulisi saajalla mahdollisimman paljon käyttöön. Olen myös nostanut esiin, että liikelahjojen pitkä kestoinen käyttö eroittaa ne muusta markkinoinnista. Jos on uskominen MP Muellerin blogikirjoitusta  New York Timesissa, niin eräs Texasilainen lääkeyritys onnistui yllämainitussa tehtävässä erinomaisesti ja tästä syntyikin mielenkiintoinen tarina.

    Vanha kirjeenavaaja

    MP Muellerin isovanhemmat olivat muuttamassa vanhainkotiin ja hän oli serkkunsa kanssa järjestämässä myyjäisiä isovanhempiensa vanhoista tavaroista. Järjestellessään tavaroita hänen käsiinsä sattui eräs vanha kirjeenavaaja, joka ei ollutkaan vain tavallinen kirjeenavaaja muiden joukossa. Kirjeenavaajassa oli kohdunkuva, johon munasarjojen kohdalle oli laitettu kaksi pilleriä. Kuvan vieressä luki lääkkeen nimi, joka oli Hormonin.

    Mainoslahja kirjeenavaaja

    Kirjeenavaaja oli ollut lahja lääkeyritykseltä Muellerin isoisälle, joka oli lääkäri. Hänen isoisänsä oli ottanut kirjeenavaajan käyttöön 40 vuotta sitten ja hän oli pitänyt sitä työpöydällään kaikki nuo vuodet.. Mueller ei osannut sanoa, miten kirjeenavaaja oli vaikuttanut hänen isoisänsä päätöksiin tilata kyseistä Hormonin lääkettä, mutta ainakin se oli ollut hänen työpöydällään 40 vuoden ajan muistuttamassa kyseisestä lääkkeestä ja sen valmistajasta. MP Mueller ei tietenkään laittanut kirjeenavaajaa myyntiin vaan otti sen itselleen ja nyt se koristaa hänen työpöytäänsä.

    Anna itse "kirjeenavaaja" asiakkaillesi

    Kirjoituksessa ei sanottu mikä lääkeyritys oli kyseessä, joten voi olla, ettei sitä ole enää edes olemassa. Mutta mieti jos itse antamasi liikelahja säilyisi vuosikymmenien ajan ja pysyisi asiakkaasi työpöydällä muistuttamassa yrityksestäsi ja mahdollisesti vielä hänen lapsenlapsensa ottaisi antamasi lahjan käyttöön jonain päivänä. Ei ole ehkä tärkein asia saada asiakkaan lapsen lapsia käyttämään antamiasi yrityslahjoja ja muistamaan yritystäsi, mutta jos saat yrityksesi logolla varustettuja tuotteita asiakkaitesi toimistoon näkyville, ovat ne siellä muistuttamassa aina yrityksestäsi. Toimistot ovat myös monesti niitä paikkoja missä tehdään päätöksiä, joten ei varmasti ole haitaksi jos yrityksesi logo on siellä esillä silloin kuin päätöksiä tehdään. Psykologit ja tutkijat ovat myös todenneet ihmisten olevan tottuneen vaihtokulttuuriin ja aina lahjan saadessaan he tuntevat olevansa velvoitettua antamaan jotain takaisin lahjan antajalle. Siksi yksi valintakriteeri lahjalle voi olla se, että se tulee käyttöön siellä missä päätöksiä tehdään. Tätä syvästi ihmiseen juurtunutta käyttäytymismallia monet mainostajat käyttävätkin hyväkseen.

     

    Mysteeriksi siis jäi mikä oli se yritys, joka kirjeenavaajan oli antanut. Mutta ainakin minulta tämä salaperäinen yritys saa hatun noston ja ihailut onnistuneesta liikelahjasta, josta minäkin noin puolen vuosisadan jälkeen kirjoitan tätä artikkelia.

  • Valitse tehokas liikelahja

    Liikelahjaa hankkiessa asetetaan sille jokin tarkoitus, tai päämäärä, joka halutaan saavuttaa. Esimerkiksi joululahjalla voidaan haluta syventää liikesuhteita ja mainos t-paidoilla halutaan lisää näkyvyyttä yritykselle.

    Liikelahjan, tai mainoslahjan tehokkuutta voidaan määritellä monella eri tavalla, rippuen tilanteesta. Jos esimerkiksi annetaan joululahja asiakkaalle, ei siihen välttämättä paineta yrityksen logoa, vaan sen on tarkoitus tehdä vaikutus saajaansa. Tällöin tehokkuutta voidaan mitata saajan tyytyväisyydellä. Tässä artikkelissa keskityn kuitenkin enemmän mainos t-paidan tyyppisiin mainoslahjoihin. Nämä mainoslahjat ovat sellaisia, joita jaetaan isommissa määrissä ja joilla yritetään saavuttaa yrityksen tai tuotteen näkyvyyttä niin että lahjan vastaanottajat ovat myös mahdollisimman tyytyväisiä lahjaan. Monesti myös tälläisen kampan mainoslahjaan on annettu tietty, välillä erittäin tiukkakin budjetti jossa pitää pysyä, jolloin edellä mainitunlaisen mainoslahjan löytäminen voi tuottaa päänvaivaa. Edellä mainitun takia olen asettanut seuraavat asiat tehokkuuden mittareiksi mainoslahjoissa: yrityksen näkyvyys, edullinen hinta, saajan tyytyväisyys.

    Mainostekstiilit ovat yksi tehokkaimpia ja myös suosituimpia liikelahjoja, jotka täyttävät yllämainitun määritelmän. Esimerkkinä t-paita on hinnaltaan edullinen, mutta tuo paljon näkyvyyttä kun ihmiset käyttävät niitä. Moni saattaa ajatella, että kuka nyt jotain mainospaitaa käyttäisi, mutta jos joskus ostoskeskuksessa, kaupassa, tai sählyhallilla katsot ihmisten vaatteita, löytyy sieltä yllättävän paljon mainostekstiilejä. Mainostekstiilit ovat siis käytännöllisiä ja myös helposti käyttöön otettavia, nämä ovat asioita joita ihmiset arvostavat mainoslahjoissa. Siksi myös ihmiset arvostavatkin mainostekstiilit yhdeksi parhaimmista liikelahjoista.

    Toinen tehokas ja erittäin edullinen tuote on mainoskynät, eli kynät joihin on painettu yrityksen logo, nimi tms. En nyt hirveästi valehtele jos sanon että jokainen tarvitsee joskus kynää, yleensä melko useinkin, joten mikä sen parempi mainoslahja kuin omalla logolla varustettu kynä? Lähes jokainen lahjan saaja pitää kuulakynästä koska se on käytännöllinen ja tulee todennäköisesti käyttöön nopeasti. Lisäksi tutkimukset osoittavat että kynän elinkaaren aikana se kiertää keskimäärin kahdeksalla eri omistajalla, jolloin kynän tuoma näkyvyys ja kontaktihinta on yksi parhaista mitä mainonnan saralta löydät.

    Mainoslaukut ovat myös pidetty tuoteryhmä ja esimerkiksi muodissa tällä hetkellä olevia kangaskasseja saa edullisesti. ASI:n (Advertising Speciality Instituten) tekemän tutkimuksen mukaan mainoslaukut toivat eniten näyttökertoja yrityksen logolle. Se ei ole sinänsä mikään yllätys, sillä esimerkiksi henkilö, joka käyttää päivittäiseen liikkumiseen julkisia kulkuvälineitä ja käyttää esimerkiksi lahjaksi saamaansa reppua, kulkee mahdollisesti satojen ihmisten ohi matkan aikana. Kuten yllä mainitut tuoteryhmät mainoslaukutkin ovat saajien keskuudessa pidettyjä niiden käytännöllisyyden vuoksi.

    Erilaiset juomavälineet kuten kahvimukit, matkamukit, juomapullot ja termokset jotka on varustettu yrityksen logolla ovat myös tehokkaita. Ne keräävät näkyvyyttä toimistossa, urheilukentällä tai ystävien kesken retkellä. Kahvimukit ja juomapullot erityisesti ovat edullisia ja lahjan saajan on helppo ottaa ne arkikäyttöön.

    Myös kalenterit, magneetit, usb-tikut, urheilutarvikkeet, toimisto- ja autotarvikkeet ovat hyviä esimerkkejä tehokkaista liikelahjoista jotka lahjan saajan on helppo ottaa arkikäyttöön. Arkikäytössä mainoslahjat juuri tuovat näkyvyytä yrityksellesi.

    Voidaan siis todeta, että ainakin tässä tapauksessa tehokkaan liikelahjan tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousee se että lahjan saaja haluaa ja hänen on helppo ottaa saamansa lahja jokapäiväiseen käyttöön. Tuote joka päätyy kaapin hyllylle ei tuo näkyvyyttä, eikä ole todennäköisesti tehnyt vaikutusta lahjan vastaanottajaankaan.

Tuotteet 1-10 / 13

/ sivu
Sivu:
  1. 1
  2. 2