Tarjouspyynnöt: myynti@vanno.fi | 040 070 1718
< Takaisin Blogilistaan

Mainoskynä Omalla Logolla: Miten Valitsen Sopivan?

7.2.2019

Yksi vanhimmista ja suosituimmista mainoslahjoista on mainoskynä. Mutta mikä on mainoskynä? Miksi yritykset jakavat niitä? Käytetäänkö kyniä edes enää? Miten valitset parhaiten sopivan mainoskynän omalle yrityksellesi? Tämän oppaan tarkoitus on vastata näihin kysymyksiin.

 

Mainoskynän määritelmä

"Mainoskynä on kynä, johon on painettu, tai muuten merkattu yrityksen logo ja/tai slogan."

 

Erilaisia mainoskyniä löytyy lähes loputtomasti ja kyniä voidaan jaotella monella eri tavalla esimerkiki muovi- ja metallikyniin, kuulakärki- ja geelikyniin, Euroopassa- ja Kiinassa valmistettaviin kyniin. Olen alla lajitellut kynät karkeasti omasta mielestäni tärkeimpiin kategorioihin, jotka auttavat sinua valitsemaan parhaan mahdollisen kynän yrityksellenne. Kynää valittaessa on hyvä tietää tietenkin minkälaisen kynän haluaa, mutta yhtä tärkeää on tietää millaista kynää ei kannata hankkia.

Mutta ennen kynien tarkempaa vertailua käydään läpi miksi mainoskyniä kannattaa jakaa ja mikä mainoskynän tarkoitus teidän yrityksellenne on?

 

Miksi yritykset jakavat mainoskyniä vielä 2010-luvulla?

Mainoskynät ovat yksi suosituimpia mainoslahjoja, mutta miksi ihmeessä? Elämme kuitenkin 2010-luvulla älypuhelimien. tablettien ja digitalisaation kulta-aikaa. Kaikesta tästä huolimatta mainoskynät ovat vielä suosittuja ja tehokkaita mainoslahjoja. PPAI:n vuonna 2012 teettämä tutkimus kysyi 1114 kuluttajalta kynän käytöstä ja totesi mm. seuraavaa:

- 76% kyselyyn vastanneista piti kynää tärkeänä, hyvin tärkeänä, tai erittäin tärkeänä osana päivän rutiineja.

- 73% kyselyyn vastanneista kantoi kynää mukanaan koko ajan.

- Lähes 92% autoilijoista pitää autossaan 1-2 kynää koko ajan.

- Yli 82% käsilaukkujen käyttäjistä pitää vähintään 1 kynää käsilaukussaan.

- 83% vataajista pitää mainoskynän, jos se on kuulakärkikynä.

-50% vastaajista piti mainoskynistä ja ottaa mainoskynän aina jos sellainen on saatavilla.

- Yli puolet vastanneista piti mainoskynää hyödyllisenä mainoslahjana.

 

Tutkimuksen tulokset osoittautuivat vieläkin mielenkiintoisemmaksi kun kysyttiin, miten usein vastaajat käyttivät kyniä. Jopa 39% vastaajista käytti kynää noin 10 kertaa päivässä. 21 % vastaajista käytti kynää noin 5 kertaa päivässä ja 27% käytti kynää melkein päivittäin. Eli:

Jopa 60% vastaajista käytti kynää noin 5-10 kertaa päivässä. Kyniä käytetään siis vieläkin aktiivisesti. Voidaan siis todeta, että älypuhelimet ja tietokoneet eivät ole syrjäyttäneet kyniä, vaan niitä käytetään vielä päivittäin. Tästä kertoo myös, että muistikirjat omalla logolla ovat olleet myös suosittuja mainoslahjoja viime vuosina.

 

 

Mikä on mainoskynän tarkoitus?

Mainoskynän hankinta kannattaa aloittaa kysymällä, mikä on mainoskynän tarkoitus? Miksi mainoskynä hankitaan ja mitä sillä yritetään saavuttaa. Seuraaviin kysymyksiin vastaaminen tässä vaiheessa auttaa hahmottamaan artikkelin seuraavassa vaiheessa minkälainen kynä sopisi parhaiten juuri teille.

- Kenelle mainoskyniä jaetaan? Onko tarkoitus tilata vain yrityksen omaan käyttöön kyniä omalla logolla, halutaanko kyniä jakaa myös yrityksen ulkopuolelle?

- Jos kyniä jaetaan yrityksen ulkopuolelle, niin mikä on kohderyhmä? Jaetaanko kyniä asiakkaille, potentiaalisille asiakkaille.

- Missä kyniä jaetaan? Jaetaanko kyniä myyntitapaamisten yhteydessä, messuilla, myyntipisteissä, vai jossain muualla?

- Mitä mainoskynän antamisella tavoitellaan? Onko tavoitteena saada potentiaalinen asiakas käyttämään kynää, vai luoda vain yhdennäköinen visuaalinen kokonaisuus messuille, myyntitilanteisiin tai muualle?

Kuinka paljon kyniä tarvitaan ja mikä on budjetti? Kuinka monta kpl:tta kyniä tarvitaan 100, 1000 vai 10 000 kpl:tta? Ja mikä on budjettinne kyniä varten. Esimerkiksi on hyvä miettiä kannattaako jakaa 1000 edullisempaa kynää, vai 500 laadukkaampaa kynää? Tässä vaiheessa on hyvä palata edellisen kysymyksen ääreen ja miettiä mikä on mainoskynän tavoite.

 

Muovi ja Metallikynät

Kaksi isointa pääkategoriaa mainoskynille on muovikynät ja metallikynät. Muovikynissä on muovinen runko ja metallisissa kynissä puolestaan metallinen runko. Kynien sisältö saattaa olla kuitenkin olla sama. Eli metallikynissä on yleensä muovinen mustesäiliö sisällä. Kalliimmissa ja laadukkaammissa metallikynissä käytetään välillä myös metllisäiliötä. Yleisesti ottaen muovikynät ovat edullisempia kuin metallikynät, mutta poikkeuksia myös löytyy. Laadukas Euroopassa valmistettu muovikynä voi olla kalliimpi kuin perus metallikynä.

Huomion arvoista on, että metallikyniä pidetään yleisesti ottaen arvokkaampina ja laadukkaampina ja tämä kannattaa ottaa huomioon kun suunnitellaan omaa mainoskynää.

 

Kuulakärkikynä, vai geelikynä

Suurin osa mainoskynistä on tavallisia kuulakärkikyniä, mutta mukaan mahtuu myös ns. geelikyniä. Geelikynissä tavallisen kuulakärkikynämusteen sijaan käytetään geelimäistä mustetta, joka liukuu paperilla liukkaammin ja kevyemmin. Geelikynän hyvä puoli on kirjottamisen mukavuus, mutta huono puoli se, että geelisäiliö ei kestä yhtä pitkään kuin tavallinen mustesäiliö.

 

Merkkikynät

Kuten kaikista tuoteryhmistä, myös mainoskynistä löytyy kynäbrändejä, joista jotkut ovat hyvinkin tunnettuja kuten Parker ja Prodir. Nämä merkkikynät ovat selvästi kalliimpia, etenkin allekirjoituskynät, mutta ne ovat myös laadultaan parasta luokkaa. Tunnettujen ja kalliimpien brändien lisäksi on kynämerkkejä, jotka sijoittuvat tunnettujen brändien ja halvimpien mainoskynien välimaastoon. Nämä kynämerkit tarjoavat yleensä parhaan hintalaatusuhteen, sillä kynät ovat huomattavasti halvimpia mainoskyniä parempi laatuisia, mutta hinnaltaan ne ovat vain hieman kalliimpia.

 

Kynien Laatuerot

Huono- ja hyvä laatuisen kynän laatuerot ovat huomattavat, mutta ne eivät välttämättä aina tule esille heti kynää testattaessa. Parempi laatuiset kynät kirjoittavat kyllä yleisesti paremmin, mutta todellinen laatuero näkyy vasta käytössä. Huonompi laatuiset kynät eivät nimittäin krijoita lähestkään niin pitkään, varsinkaan sujuvasti. Huonolaatuinen kynä voi siis testattaessa tuntua hyvältä, mutta käyötssä kynä vasta näyttää todellisen luonteensa. Tämä kannattaa ottaa huomioon, sillä kukaan ei halua omaa mainostaan kynään, joka ei toimi. Tällöin mainoskynän tarkoitus kääntyy itseään vastaan. Sen sijaan, että kynä muistuttaisi käyttäjäänsä yrityksestä positiivisessa mielessä, käyttäjä yhdistää huonon ja toimimattoman kynän mieleyhtymän kynässä olevaan logoon.

 

Merkkaustavat

Kynä voidaan merkata omalla logolla monella eri tavalla. Suosituimpia merkkaustapoja ovat tavallinen painatus (tampopainatus ja silkkipainatus) ja laserkaiverrus. Muovikynään tehdään yleensä tavallinen painatus. Painattamalla kynään voidaan painaa yrityksen oma väri PMS, eli Pantone värikoodin avulla. Metallikyniin puolestaan tehdään yleensä laserkaiverrus. Laserkaiverrus on tyylikäs ja erittäin kestävä merkkaustapa. Se ei oikeastaan ikinä kulu pois, sillä metallia on kirjaimellisesti kaiverrettu. Riippuen metallikynän pinnasta, voi kestävän painatuksen tekeminen olla hankalaa osaan metalliyknistä. Muovikynissä tätä ongelmaa ei ole.

 

Miten tilaan mainoskynän omalla logolla?

Nyt tiedät suunnilleen millainen mainoskynä sopii yrityksellenne, joten voit alkaa kartoittamaan valikoimaa tarkemmin.

Sivuiltamme löydät kattavan mainoskynä valkoiman. Valitse sieltä yksi tai useampi sopiva mainoskynä ja pyydä tarjous. Tarjouspyynön saat lähetettyä helposti ja nopeasti suoraan tuotesivulta. Vastaamme nopeasti tarjouspyyntöihin ja vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin.  

Vanno on 1991 perustettu kotimainen perheyritys, jonka päätuotteena ovat liikelahjat, yrityslahjat sekä mainoslahjat.

Olemme kehittäneet vuosien varrella vankan osaamisen, joka näkyy niin palvelumme kuin tuotevalikoimamme puolella. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme tärkeä markkinointikumppani, joka auttaa tehokkaasti näkyvyyden kasvattamisessa monin eri keinoin.

Mainoslahjan tarkoitus on kestää pitkään, joten laatu on kaiken toimintamme keskiössä. Panostamme aina huippulaatuun niin tuotteidemme kuin palvelummekin osalta. Olemme jatkuvasti asiakaslähtöisesti uudistuva liikelahjatalo.

Yhteystiedot

Myyntinäyttely:

Fashion House

Mikkolantie 1A

00640 Helsinki

Asiakaspalvelu:

Soita klo 9-16:

040 070 1718

myynti@vanno.fi