7.12.2011
Olen aiemmin kirjoittanut siitä kuinka tärkeää olisi valita liikelahja niin, että se tulisi saajalla mahdollisimman paljon käyttöön. Olen myös nostanut esiin, että liikelahjojen pitkä kestoinen käyttö eroittaa ne muusta markkinoinnista. Jos on uskominen MP Muellerin blogikirjoitusta New York Timesissa, niin eräs Texasilainen lääkeyritys onnistui yllämainitussa tehtävässä erinomaisesti ja tästä syntyikin mielenkiintoinen tarina.
MP Muellerin isovanhemmat olivat muuttamassa vanhainkotiin ja hän oli serkkunsa kanssa järjestämässä myyjäisiä isovanhempiensa vanhoista tavaroista. Järjestellessään tavaroita hänen käsiinsä sattui eräs vanha kirjeenavaaja, joka ei ollutkaan vain tavallinen kirjeenavaaja muiden joukossa. Kirjeenavaajassa oli kohdunkuva, johon munasarjojen kohdalle oli laitettu kaksi pilleriä. Kuvan vieressä luki lääkkeen nimi, joka oli Hormonin.
Kirjeenavaaja oli ollut lahja lääkeyritykseltä Muellerin isoisälle, joka oli lääkäri. Hänen isoisänsä oli ottanut kirjeenavaajan käyttöön 40 vuotta sitten ja hän oli pitänyt sitä työpöydällään kaikki nuo vuodet.. Mueller ei osannut sanoa, miten kirjeenavaaja oli vaikuttanut hänen isoisänsä päätöksiin tilata kyseistä Hormonin lääkettä, mutta ainakin se oli ollut hänen työpöydällään 40 vuoden ajan muistuttamassa kyseisestä lääkkeestä ja sen valmistajasta. MP Mueller ei tietenkään laittanut kirjeenavaajaa myyntiin vaan otti sen itselleen ja nyt se koristaa hänen työpöytäänsä.
Kirjoituksessa ei sanottu mikä lääkeyritys oli kyseessä, joten voi olla, ettei sitä ole enää edes olemassa. Mutta mieti jos itse antamasi liikelahja säilyisi vuosikymmenien ajan ja pysyisi asiakkaasi työpöydällä muistuttamassa yrityksestäsi ja mahdollisesti vielä hänen lapsenlapsensa ottaisi antamasi lahjan käyttöön jonain päivänä. Ei ole ehkä tärkein asia saada asiakkaan lapsen lapsia käyttämään antamiasi yrityslahjoja ja muistamaan yritystäsi, mutta jos saat yrityksesi logolla varustettuja tuotteita asiakkaitesi toimistoon näkyville, ovat ne siellä muistuttamassa aina yrityksestäsi. Toimistot ovat myös monesti niitä paikkoja missä tehdään päätöksiä, joten ei varmasti ole haitaksi jos yrityksesi logo on siellä esillä silloin kuin päätöksiä tehdään. Psykologit ja tutkijat ovat myös todenneet ihmisten olevan tottuneen vaihtokulttuuriin ja aina lahjan saadessaan he tuntevat olevansa velvoitettua antamaan jotain takaisin lahjan antajalle. Siksi yksi valintakriteeri lahjalle voi olla se, että se tulee käyttöön siellä missä päätöksiä tehdään. Tätä syvästi ihmiseen juurtunutta käyttäytymismallia monet mainostajat käyttävätkin hyväkseen. Mysteeriksi siis jäi mikä oli se yritys, joka kirjeenavaajan oli antanut. Mutta ainakin minulta tämä salaperäinen yritys saa hatun noston ja ihailut onnistuneesta liikelahjasta, josta minäkin noin puolen vuosisadan jälkeen kirjoitan tätä artikkelia.