14.10.2014
Tähän mennessä blogisarjamme, jossa kerromme eri maiden liikelahjakulttuureista, on käsitellyt mm. Italian, Englannin, Venäjän, Kiinan, Japanin sekä Saksan liikelahjakulttuurin. Tällä kertaa on vuorossa rakas naapurimaamme Ruotsi.
Ensinnäkin on tärkeää huomauttaa että ruotsalaiset ovat erittäin tarkkoja liikelahjoistaan. Ruotsissa pelätään että liian arvokkaan tai ylellisen lahjan antaminen koetaan lahjontayrityksenä, ja siitä voi syntyä suurta harmia lahjan vastaanottajalle. Tämän takia on tärkeää että antamasi liikelahja ei ole arvoltaan enemmän kuin 50 euroa. Tämä pätee varsinkin tilanteeseen jossa olette aivan liikesuhteen alussa, ettekä ole aikaisemmin vaihtaneet lahjoja. Jos taas on kyse pidemmästä suhteesta, voi lahja olla arvoltaan suurempi.
Pienet ja tyylikkäät esineet soveltuvat hyvin liikelahjoiksi Ruotsiin. Näihin esineisiin kuuluvat mm. toimistotarvikkeet, kirjat, koriste-esineet, musiikki (CD-levyt) sekä erityyppiset makeiset (pääasiassa suklaa). Pienet lahjat sopivat erityisen hyvin annettaviksi esim. messuilla, konferensseissä sekä muissa tapahtumissa. Oman yrityksen logolla varustetut toimistotarvikkeet sopivat myös hyvin näihin tilanteisiin. Oman yrityksen logolla varustetuista liikelahjoista meillä on tarjota mm.
Ruotsissa on tapana antaa oman kaupungin tuottamia elintarvikkeita liikelahjana. Tämä tarkoittaa sitä että ruotsalaiset hyväksyvät myös muilta samankaltaisen lahjan, eli voit hyvin ostaa esim. oman kaupungin tuottamaa lihaa, juustoa tai hilloa liikelahjaksi ruotsalaiselle.
Liikelahjan ei tarvitse olla jokin tuote tai esine, se voi yhtä hyvin olla että tarjoat asiakkaallesi tai yhteistyökumppanillesi illallisen hienossa ravintolassa tai että viet hänet teatteriin. On tärkeämpää vaalia liikesuhdetta hyvällä palvelulla kuin ostamalla lahjoja! Ruotsissa on kuitenkin ollut pitkään trendinä, että suuren tilauksen tai muun kommunikoinnin yhteydessä lähetetään toiselle osapuolelle pieni lahja, esim. oman yrityksen logolla varustettuja kynä tai jokin muu pieni toimistitarvike.