Tarjouspyynnöt: myynti@vanno.fi | 040 070 1718
< Takaisin BlogilistaanVanno - Liikelahjablogi

Liikelahjojen synty - Mistä kaikki sai alkunsa?

22.12.2011

Liikelahja-alan kehityskaari alkaa 1800-luvun vaihteesta, joten alana se on jo melko vanha ja omaakin jo oivan määrän historiaa ja tarinoita siitä miten kaikki alkoi.

Ensimmäinen "liikelahjatalo"

Ensimmäisen varsinaisen liikelahja-alan yrityksen perusti 1800-luvun loppupuolella painoalalla ollut Jasper Meek, jonka yritys kantoi nimeä Tuscacore Advertising. Meekillä oli ennestään pieni sanomalehti Coshoctonissa, Ohion osavaltiossa. Sanomalehden painamiseen tarvittavat painokoneet olivat kiinni ison osan ajasta, joten Meek alkoi miettimään miten voisi hyödyntää painokoneitansa tehokkaammin. Tarina kertoo, että eräänä päivänä hän näki koululaisten tiputtavan koulukassinsa vesilätäkköön, josta hän sai idean alkaa jakamaan yrityksen logolla varustettuja kasseja koululaisille. Koulukassit osoittautuivat kannattavaksi ja näin sai alkunsa liikelahja-ala.

 Enssimäiset liikelahjat

Meekin painamat kassit eivät kuitenkaan olleet ensimmäiset liikelahjatuotteet. Ensimmäiset tiedetyt liikelahjat löytyvät jo vuodelta 1789 kun George Washington valittiin presidentiksi ja hänen vaalikampanjassaan käytettiin mainospinssejä/-nappeja. 1800 luvun alkupuolella myös American Manufacture Concern teki painatuksella varustettuja viivoittimia ja mittoja. 1800-luvun puolen välin tienoilla Ketterlinus Lithograph alkoi valmistamaan mainoskalentereita, jotka osottautuivat menestyksekkäiksi ja pian myös muut kalenterivalmistajat seurasivat perässä.

 Todelliset Pioneerit

Varsinainen puhdas liikelahja-alan yritys oli kuitenkin Jasper Meekillä, joka teki pienestä Coshoctonin kaupungista silloisen liikelahja-alan keskipisteen. Meekin uuden aluavaltauksen huomasi myös toinen painoalalla ollut henkilö Henry D. Beach. Hänellä oli myös sama ongelma painokoneidensa kanssa, ne olivat suuren osan ajasta kiinni. Beach perustukin oman liikelahjayrityksensä The Standard Advertising Co:n, josta tuli kova kilpailija Meekin Tuscacore Advertisingille. Kova paikallinen kilpailu potki kumpaakin yritystä eteenpäin ja sai molemmat yritykset kasvamaan. Molemmat yrittäjät yrittivät koko ajan keksiä kilpaa uusia tuotteita joihin voitaisiin painaa. Siihen aikaan painomenetelmät eivät olleet läheskään niin kehittyneet kuin tänäpäivänä ja tuotteen piti olla sellainen, joka imi mustetta hyvin. Näin syntyivät ensimmäiset mainoslahjat kuten mainoshatut, esiliinat, hatut hevosille ja muut mainostekstiilit. Samalla kun Beach ja Meek kehittelivät uusia liikelahjatuotteita olivat he myös innovatiivisia tuotantomenetelmien kehittämisessä. Beach kehitti ensimmäisenä höyryllä toimivan painokoneen ja Meek  puolestaan oli ensimmäinen joka käytti laakapainomenetelmää mainostarkoitukseen. Beach ja Meek perustivat myös myöhemmin yhteisen yrityksen, mutta yhteistyö tuli tiensä päähän melko nopeasti. Nämä kaksi pioneeria Coshoctonin kaupungista ovat liikelahjateollisuuden alkuunpanijat. Heillä on ollut merkittävä rooli siihen, että koulukassit ovat muuttuneet kymmenien miljardien maailmanlaajuiseksi bisnekseksi.  

Tarkempaa tietoa aiheesta löydät: http://en.wikipedia.org/wiki/Promotional_merchandise#cite_note-history-0 

Vanno on 1991 perustettu kotimainen perheyritys, jonka päätuotteena ovat liikelahjat, yrityslahjat sekä mainoslahjat.

Olemme kehittäneet vuosien varrella vankan osaamisen, joka näkyy niin palvelumme kuin tuotevalikoimamme puolella. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme tärkeä markkinointikumppani, joka auttaa tehokkaasti näkyvyyden kasvattamisessa monin eri keinoin.

Mainoslahjan tarkoitus on kestää pitkään, joten laatu on kaiken toimintamme keskiössä. Panostamme aina huippulaatuun niin tuotteidemme kuin palvelummekin osalta. Olemme jatkuvasti asiakaslähtöisesti uudistuva liikelahjatalo.

Yhteystiedot

Myyntinäyttely:

Fashion House

Mikkolantie 1A

00640 Helsinki

Asiakaspalvelu:

Soita klo 9-16:

040 070 1718

myynti@vanno.fi